– Sukces ale także problemy, z którymi borykają się polskie porty nie dotyczą tylko ich, ale także gospodarki całego kraju – mówił podczas VI Kongresu Infrastruktury Polskiej Andrzej Jamry, specjalista ds. projektów rozwojowych w Zarządzie Morskiego Portu Gdynia. Przedstawiciel ZMPG podkreślał również, że jest tak z uwagi na to, że porty generują ogromny zysk do budżetu państwa.
Większe inwestycje = większy zysk
– Cztery oddziały celne w Gdyni i w Gdańsku w zeszłym roku raportowały, że z tytułu akcyzy, VATu i cła od towarów obsłużonych w portach trójmiejskich, budżet państwa wzrósł o 18,7 mld zł – mówił Andrzej Jamry. – Jest to ogromna kwota, która potwierdza, że warto inwestować w infrastrukturę portową i dostępową – podkreślał.
Patrząc na coraz lepsze wyniki przeładunkowe można spodziewać się wzrostów przychodów z tytułu tych opłat. Dodatkowo, dzięki wspomnianym inwestycjom, ten wpływ może być coraz większy. Należy zaznaczyć, że nie chodzi tu tylko o budowę, czy modernizację kolejnych nabrzeży, ale tak naprawdę o poprawę infrastruktury transportowej w całym kraju.
Porty Gdynia w potrzebie
Tych inwestycji najbardziej potrzebuje właśnie Gdynia. – Jeśli chodzi o infrastrukturę lądową to sytuacja w Gdańsku i w Szczecinie i Świnoujściu jest praktycznie rozwiązana. Ogromne zagrożenia stoją jednak przed Gdynią – mówił podczas VI Kongresu Infrastruktury Polskiej Marek Tarczyński, przewodniczący rady w Polskiej Izbie Spedycji i Logistyki.
Jest to jedyny port, który nie ma skomunikowania z drogą krajową. Dochodzi do niego tylko droga gminna. Mamy tu do czynienia z portem, przed którym stoją zagrożenia rozwojowe. Konieczna jest budowa Estakady Kwiatkowskiego i Drogi Czerwonej – dodawał ekspert.
Wszyscy w jednej drużynie
Obecnie wszystkie duże polskie porty mają plany budowy nowych nabrzeży w celu umieszczenia na nich głównie terminali kontenerowych. W tym większość zarządów upatruje przyszłości transportu morskiego. Również port w Gdyni przewiduje „wyjście w morze” i realizację tzw. Portu Zewnętrznego.
– Ta inwestycja została uwzględniona w naszej strategii z 2014 roku – podkreślał Andrzej Jamry. Jego zdaniem budowa nowych terminali w trzech polskich miastach (Gdańsku, Gdyni i Świnoujściu) to ogromna szansa i nie należy tu szukać konkurencji między tymi portami, ale współpracy. – Uważamy, że wszystkie polskie porty grają do jednej bramki. Naszą konkurencją są inne porty Bałtyku – zaznacza.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.