19 maja br. w Świnoujściu odbyła się konferencja, podczas której Zarząd Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (ZMPSiŚ) zaprezentował koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia.
Świnoujście jest miastem, które było budowane wraz z portem morskim, który powstał on w 1947 roku. Jak podaje ZMPSiŚ – „przez dziesięciolecia branża morska dawała zatrudnienie tysiącom mieszkańców Świnoujścia. Dziś temtejszy port to ponad 5,5 kilometra nabrzeży, nowoczesny terminal promowy i gwarantujący bezpieczeństwo energetyczne Polski terminal LNG. Świnoujście wspólnie ze Szczecinem tworzy zespół portów, który w 2018 roku obsłużył rekordowe 28,6 mln ton towarów. W Świnoujściu w gospodarce morskiej zatrudnionych jest ponad 2 tys. osób.”
Jak zaznacza Zarząd – dla dalszego rozwoju portu konieczny jest rozwój, stąd decyzja o budowie Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego. – „Terminal spełniać będzie najwyższe standardy bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Jego umiejscowienie nie ograniczy dostępu do obiektów turystycznych i nie obniży walorów wypoczynkowych miasta, a przypływające kontenerowce będą dodatkową atrakcją turystyczną” – czytamy w komunikacie ZMPSiŚ.
Terminal Kontenerowy ma zostać zlokalizowany w Porcie Zewnętrznym, na wschód od falochronu wschodniego Terminalu LNG. Jest to najlepszy wybór spośród branych pod uwagę wariantów.
– „Od początku naszych działań przyjęliśmy zasadę minimalizacji ingerencji w środowisko naturalne i otoczenie. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie, co zapobiegnie niepotrzebnej wycince drzew. Dostęp od strony lądu przewiduje budowę drogi dojazdowej o długości prawie trzech kilometrów od projektowanego węzła Łunowo na drodze S3 oraz torów kolejowych. Oba dojazdy ominą część mieszkalną Warszowa. Część ładunków będzie transportowana także żeglugą śródlądową” – informuje Zarząd zespołu dwóch zachodniopomorskich portów.
W pobliżu terminalu powstaną parkingi dla samochodów osobowych i ciężarowych oraz tory zdawczo odbiorcze. Terminal Kontenerowy będzie umożliwiał równoczesną obsługę 2 jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 metrów. Rocznie będzie można przeładować w nim około 1,5 miliona TEU. Terminal będzie mógł przyjąć największe jednostki, jakie mogą wpłynąć na Bałtyk. W zależności od stopnia zautomatyzowania w Terminalu Kontenerowym zatrudnienie znajdzie od 600 do 1000 osób, wśród nich wielu inżynierów i techników.
Powstanie terminala nie jest jednak jeszcze przesądzone. To, czy inwestycja zostanie zrealizowana zależy od dokładnej analizy rynkowej i decyzji inwestora zewnętrznego. Do dzisiaj podpisano kilka listów intencyjnych w tej sprawie.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w umowie na budowę Terminalu Kontenerowego zagwarantuje powstanie promenady wzdłuż plaży na Warszowie wraz z niezbędną infrastrukturą. Droga do plaży, ścieżka rowerowa, duży parking, oświetlenie, toalety, miejsca do prowadzenia działalności handlowej i gastronomicznej, stojaki rowerowe oraz punkt widokowy.
– „To tylko część naszej oferty. Inwestycje te z pewnością uatrakcyjnią propozycję spędzania wolnego czasu mieszkańcom Warszowa, Łunowa, Przytoru, Ognicy i Karsibora. Zagospodarowana i strzeżona plaża oraz promenada wzbogacą ofertę turystyczną tej części Świnoujścia, a powstała infrastruktura może posłużyć do dalszej rozbudowy miasta w kierunku Międzyzdrojów” – informuje ZMPG.
ZMPG planuje przybliżyć koncepcję budowy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego mieszkańcom Świnoujścia. W tym celu zorganizowane zostaną spotkania informacyjne, które odbędą się:
- 9 czerwca o godzinie 12.00 w Sali Teatralna MDK, ul. Matejki,
- 16 czerwca o godzinie 12.00 w filii MDK na Warszowie, ul. Sosnowa 18.