Choć terminal instalacyjny offshore w porcie morskim w Gdańsku jeszcze nie powstał, na potrzeby budowy farmy wiatrowej Baltica 2 wydzierżawiła go już spółka joint venture PGE Polskiej Grupy Energetycznej i duńskiego Ørsteda. Inwestorem obiektu jest spółka Istrana, należąca do Polskiego Funduszu Rozwoju i Baltic Hub.
Pierwsza połowa obecnej dekady w kontekście transformacji energetycznej Polski upłynęła pod znakiem rewolucji fotowoltaicznej. W tym roku łączna moc zainstalowana paneli fotowoltaicznych przekroczyła już 19 GW.
W drugiej połowie lat 20. rozpocznie się kolejny etap zielonej transformacji, jakim będzie uruchomienie pierwszych farm wiatrowych na morzu. Polska posiada niestety kilkanaście lat zapóźnień w tym obszarze, przez co w naszym kraju nie powstał prężny sektor offshore, a pierwsze duże inwestycje przemysłowe w tym obszarze realizowane są głównie przez podmioty zagraniczne.
Z tego powodu tzw. local content, czyli udział lokalnych przedsiębiorstw, w przypadku inwestycji offshore’owych w najbliższych latach nie będzie satysfakcjonujący. Z drugiej strony beneficjentami rozwoju morskiej energetyki wiatrowej szybko staną się polskie porty morskie. W szeregu małych portów morskich powstaną terminale serwisowe, z których farmy wiatrowe offshore będą obsługiwane w fazie eksploatacji. Z kolei ich budowa będzie realizowana z wykorzystaniem portów instalacyjnych, które powstaną w Gdańsku i Świnoujściu.
Świnoujście na ukończeniu, start budowy w Gdańsku lada moment
Realizacja świnoujskiego terminala instalacyjnego znajduje się już na zaawansowanym etapie robót budowlanych, które powinny zakończyć się jeszcze przed końcem bieżącego roku. Już wkrótce powinna rozpocząć się budowa portu instalacyjnego w Gdańsku. Powstanie on na sztucznie zalądowionej powierzchni, będącej przedłużeniem głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w głąb Zatoki Gdańskiej.
Szerzej informowaliśmy o planowanej inwestycji na łamach “Rynku Infrastruktury” w marcu. Z kolei w sierpniu wydano dla przedsięwzięcia
pozwolenie na budowę.
Pierwszą inwestycją offshore’ową, którą będzie obsługiwać gdański port instalacyjny, będzie budowa farmy wiatrowej Baltica 2, którą realizują w ramach projektu joint venture PGE Polska Grupa Energetyczna oraz duński Ørsted. Partnerzy projektu podpisali właśnie umowę dzierżawy ze
spółką Istrana, która w czerwcu wygrała ogłoszony przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przetarg na zalądowienie obszaru morskiego. Umowa dzierżawy obejmie okres od czwartego kwartału 2026 roku do końca roku 2028, obejmując cały obszar planowanego terminala instalacyjnego, którego powierzchnia wyniesie ponad 21 hektarów.
Jeden z najnowocześniejszych portów instalacyjnych na Bałtyku
– Umowa dzierżawy terminalu zapewnia nam przestrzeń portową niezbędną dla realizacji projektu budowy morskiej farmy wiatrowej Baltica 2, gwarantując miejsce do załadunku elementów morskich turbin wiatrowych na statki i kompleksowej obsługi statków instalacyjnych. Gdański terminal zaprojektowany został zgodnie z najnowszymi branżowymi standardami i z uwzględnieniem trendów rozwoju technologicznego w sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Dzięki temu powstanie jeden z najważniejszych oraz najnowocześniejszych tego typu obiektów na Bałtyku – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Dariusz Marzec, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Partnerzy projektu będą mogli wykorzystać nabrzeża obejmujące dwa stanowiska załadunkowe dla statków instalacyjnych typu jack-up, nabrzeże rozładunkowe i rampę do rozładunku statków transportowych typu ro-ro na całej długości. – Przy realizacji wspólnej inwestycji kierujemy się harmonogramem, którego integralną częścią są podpisane kontrakty z dostawcami komponentów oraz z wykonawcami usług instalacyjnych na morzu. Gwarancja wykonania usługi w porcie na czas jest krytycznym elementem powodzenia całego projektu, dlatego cieszymy się, że prace przygotowawcze do budowy terminalu nabrały tempa – mówi Agata Staniewska–Bolesta, dyrektor zarządzająca Ørsted Offshore Polska.
W spółce Istrana, będącej początkowo własnością Baltic Hub, 85% udziałów obejmie Polski Fundusz Rozwoju, który zapewni dla projektu w ramach różnych instrumentów finansowanie na kwotę 500 mln zł. Z kolei ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na projekt przeznaczonych zostanie 700 mln zł.
Komisja Europejska wydała zgodę na pomoc publiczną dla inwestycji w lipcu. W przyszłości nabrzeże T5, na którym powstanie terminal instalacyjny, będzie mogło zostać stosunkowo łatwo zaadaptowane do przeładunku kontenerów, gdy minie boom inwestycyjny na budowę farm wiatrowych na morzu. Prawdopodobnie nastąpi to najszybciej za kilkanaście lat.