– Nie ma dobrze funkcjonującego portu bez bardzo sprawnego układu komunikacyjnego – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG). Najlepiej dla portu jest oczywiście wtedy kiedy wiąże on wszystkie środki transportu. Wymaga to jednak wielu inwestycji szczególnie ze strony rządu.
Droga Czerwona i OPAT
W przypadku gdyńskiego portu dostęp drogowy to przede wszystkim
Droga Czerwona, o którą zarząd walczy od lat. – Nie ma dobrze funkcjonującego portu bez bardzo sprawnego układu komunikacyjnego, dlatego też budowa
Drogi Czerwonej jest priorytetem rozwoju Portu Gdynia – zaznacza Adam Meller. – Jest to obecnie zadanie numer jeden zarówno dla portu jak i całej Gdyni – dodaje.
Ze słów wiceministra infrastruktury, Kazimierza Smolińskiego wynika, że resort traktuje inwestycję priorytetowo. – Kwestia infrastruktury dostępowej do portu zarówno w przypadku Gdańska jak i Gdy jest niezwykle ważna dla inwestorów. Jeśli infrastruktura w Gdyni będzie w takim kształcie jak teraz to duże inwestycje, które planuje ZMPG się nie udadzą – komentował Kazimierz Smoliński. – Dodatkowo trasa jest ważna dla samych mieszkańców. Zdarzają się sytuacje kiedy Trasa Kwiatkowskiego całkiem się blokuje – dodawał.
Sieć krajowa
Poza bezpośrednio łączącą się z portem Drogą Czerwoną niezwykle ważne jest to, żeby układ drogowy całego kraju kierował ładunki w stronę Trójmiasta. – Kwestia dostępu do portu w Gdyni to także A1. W ciągu 3 lat wybudujemy odcinek A1 Tuszyn – Częstochowie i za 3 lata będzie można dojechać z trójmiasta na południe polski bez świateł – mówi przedstawiciel resortu infrastruktury. – Druga sprawa to droga S7. W tym roku ma zostać ukończony odcinek Gdańsk – Elbląg. W ciągu 3 lat do samej warszawy będzie wiodła tras o klasie S – zapewnia.
W ostatnim czasie pojawił się temat priorytetowej dla rządu budowy trasy Via Carpatia, która według niektórych może wzmocnić konkurencyjność portu w Kłajpedzie. – W tej kwestii ważna jest trasa prowadząca z Warszawy do Lublina. Tam odcinek prowadzący do polskich portów połączy się z Via Carpatia. W tym miejscu, podczas podróży z południa Europy będzie dokonywany wybór do którego z portów jechać. Naszym zdaniem po wybudowaniu tych tras nasze porty będą miały konkurencyjną przewagę nad tymi w Kłajpedzie czy Petersburgu – komentował Smoliński.
Inwestycje w porcie
W najbliższym czasie na terenie portu będą prowadzone przede wszystkim inwestycje zwiększające dostęp kolejowy poszczególnych jego części. – Wybudowany zostanie terminal intermodalny, bocznica kolejowa oraz place manewrowo-składowe na terenie istniejącego centrum logistycznego w Porcie Gdynia. Wartość tego projektu to ok. 123 mln zł. Przebudowany i zelektryfikowany ma zostać układ kolejowy w zachodniej części portu. Koszt tego projektu to 33 mln zł – informował Grzegorz Dyrmo, dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem ZMPG.
Dostęp kolejowy
W przypadku transportu szynowego niezmiernie ważne są inwestycje w rozwijanie poszczególnych linii. Podczas
konferencji wynikowej gdyńskiego portu mówił o nich Kazimierz Smoliński. – W projektowaniu jest obecnie odcinek
linii kolejowej 201 i niedługo ruszy jego realizacja. Docelowo cały odcinek od stacji Gdynia Port do Bydgoszczy będzie zelektryfikowany i dwutorowy – podaje wiceminister.
W ramach planowanej na najbliższe lata modernizacji linii kolejowej nr 201 (w ramach prac nad alternatywnym ciągiem transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto) planowana jest m.in. elektryfikacja linii nr 201 na odcinku Maksymilianowa do Gdyni, a także budowa drugiego toru na odcinkach Maksymilianowo – Wierzchucin i Kościerzyna – Trójmiasto. – Jest to jedna z największych inwestycji kolejowych planowanych w Polsce na najbliższe lata.
– Popisana jest już także umowa na odcinek linii kolejowej od Gdyni, przez Wejherowo, Lębork do Słupska. Ten fragment ma być także zelektryfikowany i dwutorowy. W tej kwestii prowadziliśmy długie rozmowy z Unią Europejską, która nie była przekonana do tej inwestycji uważającą, że ruch na tej trasie jest zbyt mały – informuje Smoliński.
Wiceminister mówił także o tzw. alternatywny ciąg kolejowy do istniejącej linii 203 (Gdańsk – Tczew – Bydgoszcz). – W tej kwestii poprawiany jest odcinek Tczew – Bydgoszcz. Dzięki realizowanemu projektowi zwiększy się tam prędkość pociągów co jest szczególnie ważne dla przewoźników ładunków – informował. – W przyszłości planujemy także inwestycję dotyczącą odcinka Tczew – Kościerzyna. Będzie on szczególnie ważny przy ominięciu fragmentu Pruszcz Gdański – Gdańsk, który jest bardzo mocno obciążony – dodał.