Jak podaje Zarząd Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) – działania związane z planowaną budową Portu Zewnętrznego nabierają tempa. Kluczowy projekt inwestycyjny dla Gdyni zakłada powstanie sztucznego, głębokowodnego nabrzeża wychodzącego ponad obecny falochron ochronny na sztucznym lądzie, w oparciu o istniejące nabrzeża: Śląskie i Szwedzkie.
Koncepcja budowy Portu Zewnętrznego uzyskała pozytywną opinię Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Uznano, że projekt budowy obiektu wychodzącego w morze jest wielką szansą nie tylko na dynamiczny rozwój portu, ale także na dalszy wzrost zdolności konkurencyjnej i utrzymanie wysokiej pozycji na rynku usług portowych w Regionie Morza Bałtyckiego.
– Cieszą nas postępy i realizacja kolejnych zadań będących istotnymi elementami harmonogramu prac tego największego w historii Portu Gdynia projektu inwestycyjnego – komentuje prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Adam Meller.
W pierwszych dniach lutego br. wyłoniono wykonawcę opracowania wielobranżowej koncepcji budowy Portu Zewnętrznego w ramach zadania „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia". Planowany termin zakończenia prac to II kwartał 2018 roku. Ponieważ tereny na których ma powstać Port Zewnętrzny znajdują się na obszarze specjalnej ochrony ptaków Natura 2000, 19 lutego br. nastąpiło otwarcie ofert na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej na terenach przeznaczonych pod przedmiotową inwestycję. Obszar badań obejmuje wody Zatoki Gdańskiej wewnętrznej, Zatoki Puckiej zewnętrznej oraz Zalewu Puckiego. Przeprowadzone badania awifauny mają dać informację o stopniu wykorzystania obszaru inwestycyjnego przez ptaki w porównaniu do całości obszaru objętego ochroną. Dodatkowo na terenie o powierzchni ok. 1 500 ha akwenu położonego przed falochronem Portu Gdynia zostanie przeprowadzony monitoring fauny stanowiącej bazę pokarmową dla ptaków.
Analiza stopnia cenności terenu przeznaczonego pod realizację Portu Zewnętrznego dla siedlisk ptaków objętych ochroną w ramach obszaru Natura 2000 będzie stanowiła jeden z kluczowych elementów postępowania w ocenie oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji. Przewidywany termin zakończenia inwentaryzacji przyrodniczej to kwiecień 2019 r.
W dniu 02 marca br. wyłoniono wykonawcę analiz i badań wspomagających proces opracowania wielobranżowej koncepcji Portu Zewnętrznego, w ramach których przeprowadzone zostaną badania sejsmoakustyczne dna, analizy falowania oraz wpływu planowanej inwestycji na sąsiadujące odcinki brzegu.
– Idea budowy Portu Zewnętrznego zaczyna się urzeczywistniać. Jest to największa inwestycja w historii Portu Gdynia. Ma ona na celu wzmocnienie pozycji konkurencyjnej Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego – podkreśla Grzegorz Dyrmo, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.