Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zawarł umowę na wykonanie morskiej części terminala instalacyjnego dla farm wiatrowych offshore. Kontrakt o wartości blisko 171 mln zł zrealizuje PORR. To kluczowa inwestycja w kontekście rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, realizowana ze spółką ORLEN Neptun.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie,
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wybrał ofertę złożoną przez PORR w przetargu na realizację morskiej części terminala instalacyjnego dla morskich elektrowni wiatrowych w porcie morskim w Świnoujściu. Z dniem 29 grudnia 2023 roku została podpisana umowa z wykonawcą. Przypomnijmy, że
przetarg został ogłoszony w czerwcu. Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla najbardziej zaawansowanego projektu inwestycyjnego w obszarze morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, jakim jest
Baltic Power, projekt joint venture, w ramach którego na wysokości Łeby i Choczewa powstanie 76 turbin wiatrowych o mocy 15 MW każda, co przełoży się na 1140 MW mocy zainstalowanej.
Oferta złożona przez PORR była najtańsza. Zainteresowanie zdobyciem kontraktu było duże – w przetargu wpłynęło aż dziewięć ofert, a najdroższa została wyceniona na blisko 287 mln zł, czyli blisko 68% więcej aniżeli oferta PORR, który zrealizował już duże inwestycje w Świnoujściu, takie jak terminal LNG, czy tunel pod Świną w przebiegu drogi krajowej nr 93. Jednocześnie oferta PORR znacznie przekroczyła budżet projektu, określony na 77,5 mln zł. Inwestycja w myśl pierwotnych założeń miała zostać w zdecydowanej większości sfinansowana z
funduszy europejskich, z których wyasygnowano na ten cel 65,9 mln zł.
W ramach morskiej części inwestycji powstaną dwa nowe nabrzeża o łącznej długości 500 metrów, umożliwiające obsługę specjalistycznych jednostek typu jack-up, przeznaczonych do obsługi instalacyjnej projektów offshore’owych z wykorzystaniem turbin wiatrowych o mocy 15 MW i wyższej. Nowe nabrzeża powstaną w ramach jednej linii cumowniczej. Powstanie również ścianka szczelna na potrzeby przewidzianego do realizacji w przyszłości trzeciego nabrzeża, dla którego zarezerwowano 290 metrów linii brzegowej. Akwen w ramach morskiej części terminala instalacyjnego zostanie pogłębiony do 10,5 metra, co umożliwi obsługę największych statków typu jack-up, jakie obecnie znajdują się w eksploatacji.
Nowo powstała infrastruktura umożliwi również przeładunek innych towarów ponadgabarytowych, przestrzennych, ciężkich lub zjednostkowanych. Z kolei lądowa część inwestycji, za którą odpowiada spółka ORLEN Neptun, znajduje się już w trakcie realizacji, o czym informowaliśmy czytelników “Rynku Infrastruktury”.
Za prace budowlane odpowiada Budimex. Cała inwestycja ma zostać zrealizowana na przełomie 2024 i 2025 roku. W przyszłości świnoujski terminal instalacyjny będzie mógł obsługiwać kolejne projekty offshore’owe – nie tylko polskie, ale również duńskie, niemieckie, czy szwedzkie, co będzie możliwe dzięki doskonałej lokalizacji.