Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Polimex Mostostal z dużym kontraktem na zabezpieczenie granicy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
11-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Polimex Mostostal z dużym kontraktem na zabezpieczenie granicy
fot. Komenda Główna Straży Granicznej
Jeden z największych graczy na rynku budownictwa przemysłowego w Polsce zawarł duży kontrakt ze Strażą Graniczną. Dotyczy on modernizacji zabezpieczenia na granicy polsko-białoruskiej w zakresie bariery fizycznej w celu uniemożliwienia rozginania prętów, co czynili dotychczas niektórzy migranci usiłujący przekroczyć granicę. Wartość umowy opiewa na 117 mln zł.

Ostatnie lata przyniosły bezprecedensowe zmiany w środowisku bezpieczeństwa Polski. Choć największym przełomem w tym obszarze była bezpośrednia, niesprowokowana agresja Federacja Rosyjska na Ukrainę, która rozpoczęła się w lutym 2022 roku, negatywne zjawiska były odczuwalne dla Polski już wcześniej. Wśród nich należy wymienić w szczególności planowane sprowadzanie przez państwo białoruskie migrantów z Bliskiego Wschodu w celu prowokowania ich do nielegalnego, często siłowego przekraczania granicy z Polską, stanowiącej zarazem granicę Unii Europejskiej. Choć część osób koczujących na granicy stanowiły matki z dziećmi, których sprowadzenie można traktować w kategoriach próby szantażu emocjonalnego, od początku nie brakowało również osób niebezpiecznych.

Poprzedni rząd podjął w zaistniałej sytuacji decyzję o budowie bariery fizycznej na granicy polsko-białoruskiej. Powstała ona w nieco ponad pół roku – roboty budowlane rozpoczęły się w styczniu 2022 roku, by zakończyć się na przełomie czerwca i lipca. Koszt przedsięwzięcia wyniósł blisko 1,62 mld zł. Choć budowa bariery fizycznej niewątpliwie ułatwiła podległym Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji służbom przeciwdziałanie nielegalnej migracji, do prób siłowego przekroczenia granicy dochodzi każdego dnia. Powstałe zabezpieczenie nie jest bowiem całkowicie szczelne.

Straż Graniczna podjęła zatem decyzję o podjęciu działań mających na celu zmianę tego stanu rzeczy. – Ta bariera będzie wzmacniania, uszczelniana, poprzez montowanie poziomych umocnień. Chodzi przede wszystkim o to, żeby zabezpieczyć tę granicę przed ostatnio bardzo popularnym wśród osób, które chcą nielegalnie przekraczać granicę, rozginaniem tych prętów w barierze – zapowiedziała mjr Katarzyna Zdanowicz, rzecznik prasowa Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej. Oprócz wzmocnienia bariery fizycznej zaplanowano także modernizację bariery elektronicznej – stosowna umowa z wykonawcą, spółką Telbud, została podpisana w dniu 5 czerwca. Jej wartość opiewa na ponad 125 mln zł.

Kontrakt na modernizację bariery fizycznej, obejmujący zaprojektowanie i instalację dodatkowych wzmocnień stalowych przęseł, został natomiast podpisany w dniu 10 lipca. Wykonawcą zadania będzie Polimex Mostostal, który otrzyma za realizację zadania ponad 117 mln zł. Zgodnie z przyjętym harmonogramem prac, umowa ma zostać zrealizowana do 10 listopada bieżącego roku. W reakcji na informację o kontrakcie wartość akcji Polimeksu Mostostalu rosła wczoraj nawet o 8%.

Już wkrótce mogą rozpocząć się znacznie większe inwestycje związane ze wzmocnieniem wschodnich i północno-wschodnich fragmentów granicy. Rząd zapowiedział w maju, że jeszcze w tym roku ruszy realizacja przedsięwzięć zaplanowanych do realizacji w ramach programu Tarcza Wschód, obejmującego budowę systemu fortyfikacji i umocnień, który utrudniłby ofensywę lądową potencjalnego agresora. Przewidywana wartość programu opiewa na 10 mld zł. Wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz zapowiedział, że znaczna część tych środków trafi do polskich przedsiębiorców. Według nieoficjalnych informacji rząd rozważa także budowę drugiej bariery fizycznej, przebiegającej równolegle do istniejącej i jednocześnie w pewnym dystansie do niej.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Colas Polska przebuduje fragment DK nr 12

Drogi i autostrady

Colas Polska przebuduje fragment DK nr 12

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2024

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S10

Drogi i autostrady

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S10

Mikołaj Kobryński 03 lipca 2024

Ostatnia partia używanych Abramsów dotarła do Świnoujścia

Intermodal i logistyka

Strabag z dużym kontraktem drogowym na Lubelszczyźnie

Drogi i autostrady

Strabag z dużym kontraktem drogowym na Lubelszczyźnie

Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2024

Zobacz również:

Colas Polska przebuduje fragment DK nr 12

Drogi i autostrady

Colas Polska przebuduje fragment DK nr 12

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2024

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S10

Drogi i autostrady

Jest umowa na kolejny odcinek drogi ekspresowej S10

Mikołaj Kobryński 03 lipca 2024

Ostatnia partia używanych Abramsów dotarła do Świnoujścia

Intermodal i logistyka

Strabag z dużym kontraktem drogowym na Lubelszczyźnie

Drogi i autostrady

Strabag z dużym kontraktem drogowym na Lubelszczyźnie

Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5