W maju spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na wykonanie robót budowlanych na stacji Gdynia Port w ramach projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Jest to przedsięwzięcie zakrojone na szeroką skalę, którego wartość oszacowano na 1,112 mld zł. brutto. Najtańsza oferta dalece przekracza to finansowe założenie.
Przypomnijmy: Inwestycja przewiduje przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz liniami kolejowymi:
- Linia nr 201 (Gdynia Główna – Gdynia Port) od km 205,885 do km 210,763;
- Linia nr 228 (Gdynia Port GPF – Gdynia Port Oksywie) od km 5,618 do km 11,227;
- Linia nr 723 (Gdynia Chylonia – Gdynia Port GPF) od km -0,400 do km 2,078;
- Linia nr 961 (Gdynia Postojowa GP14 – Gdynia Port GPC) od km 0,000 do km 1,103.
- Linia nr 724 (Gdynia Port GPD – Gdynia Port GPO) od km 1,209 do km 2,157;
- Linia nr 725 (Gdynia Główna R21 – Gdynia Port GPD) od km – 0,164 do km 2,247.
Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie robót w zakresach m.in.: nawierzchni kolejowej wraz z podtorzem i odwodnieniem, urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem, obiektów inżynieryjnych oraz obiektów kubaturowych. Dodatkowo zamówienie obejmuje realizację prac polegających na budowie obiektów służących ochronie środowiska, a także opracowanie dokumentacji podwykonawczej.
Wyświetl większą mapę
Na oferty zamawiający czekał do 28 czerwca br. Podczas ich oceny bierze pod uwagę takie aspekty jak: cena (60%), termin realizacji (30%) oraz doświadczenie personelu wykonawcy (10%). Prace mają zostać zakończone najpóźniej do 31 grudnia 2020 roku.
Niestety, najtańsza oferta, złożona przez Torpol opiewa na aż 1,843 mld zł brutto, następna w kolejce pod względem ceny jest oferta Trakcji PRKiI, wyceniona na 1,961 mld zł brutto. Przypomnijmy, że PKP PLK wyceniło prace przy projekcie na... 1,112 mld zł. brutto. Oznacza to, że między oczekiwaniami PKP PLK a oczekiwaniami wykonawców jest gigantyczna przepaść. PKP PLK z pewnością będą miały zagwozdkę - czy dopłacić do wykonania prac ponad 700 mln zł? To jednak sztandarowy projekt w tej perspektywie unijnej, a czas na jego realizację coraz bardziej się kurczy.
Inwestycja ma znacznie poprawić dostępność kolejową Portu Gdynia. Jest to bardzo istotne z uwagi na rozwój jego możliwości przeładunkowych. W 2017 roku w Gdyni obrót towaru przekroczył 21 mln ton i był rekordowy dla portu. Zarząd obecnie prowadzi m.in. przedsięwzięcie dotyczące budowy Obrotnicy nr 2, która będzie miała wpływ na przeładunek kontenerów w mniejszym z trójmiejskich portów.