Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

PGE Baltica szuka wykonawcy portu serwisowego w Ustce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-08-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
PGE Baltica szuka wykonawcy portu serwisowego w Ustce
wiz. PGE Baltica
Spółka zależna PGE Polskiej Grupy Energetycznej ogłosiła przetarg na realizację w systemie “projektuj i buduj” bazy operacyjno-serwisowej dla farm wiatrowych offshore w porcie morskim w Ustce. Zadanie powinno zostać zrealizowane w terminie 18 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy. Obiekt powstanie na miejscu dawnej przetwórni rybnej.

Budowa morskich elektrowni wiatrowych może być kluczowym elementem polskiej transformacji energetycznej obok budowy elektrowni jądrowej. Choć Polska posiada przynajmniej kilkanaście lat opóźnienia w tej dziedzinie, może to oznaczać paradoksalnie pewne korzyści – w polskich projektach offshore’owych na starcie będą wykorzystywane największe turbiny wiatrowe o mocy rzędu 15 MW każda. Dodatkowo Morze Bałtyckie charakteryzują korzystne warunki w zakresie wietrzności, a relatywnie niskie głębokości zapewniają optymalizację kosztów fundamentowania w porównaniu z inwestycjami realizowanymi choćby na Morzu Północnym.

Obecnie najbardziej zaawansowane w Polsce są dwa projekty offshore’owe rozwijane przez kontrolowane przez Skarb Państwa koncerny – ORLEN oraz PGE Polska Grupa Energetyczna. Inwestycje te realizowane są w ramach spółek joint venture – odpowiednio z kanadyjskim Northland Power oraz duńskim Ørstedem. PGE Polska Grupa Energetyczna i Ørsted w pierwszej kolejności wybudują farmę wiatrową Baltica 2. W tym roku w lutym partnerzy dysponowali już kompletem pozwoleń dla inwestycji, w ramach której powstanie 107 turbin wiatrowych o mocy 14 MW każda, co przełoży się na blisko 1,5 GW mocy zainstalowanej. W fazie eksploatacji przewidziano obsługę serwisową z portu morskiego w Ustce.

Cena jedynym kryterium oceny ofert, cztery zadania opcjonalne

Przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie bazy operacyjno-serwisowej w Ustce ogłosiła właśnie spółka PGE Baltica. Obiekt ma powstać w południowej części basenu portowego, na zachodnim brzegu rzeki Słupi, na terenie po dawnej przetwórni ryb, która została niedawno rozebrana. Terminal serwisowy zajmie powierzchnię blisko 2,5 hektara. Będzie składać się z magazynu części zamiennych, budynku administracyjnego, placu manewrowego, powierzchni zielonych oraz nabrzeża o długości ok. 260 metrów, do którego cumować będą jednostki typu CTV (ang. crew transport vessels), przeznaczone do transportu serwisantów do farm wiatrowych.


OpenStreetMap

Zamówienie powinno zostać zrealizowane w terminie 18 miesięcy, począwszy od dnia zawarcia umowy, co oznacza, że roboty budowlane rozpoczęłyby się w przyszłym roku, a port serwisowy zostałby oddany do użytku w czwartym kwartale w 2026 roku. Dla inwestycji wydano już decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Jedynym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena. Oferty będzie można składać do dnia 25 września bieżącego roku do godziny 14:00. Dwa kwadranse później powinno nastąpić ich otwarcie.

Jak czytamy w opisie zamówienia, w ramach kontraktu przewidziano możliwość realizacji czterech zadań w ramach prawa opcji. Pierwszym z nich może być wykonanie zaplecza budowy morskich farm wiatrowych. Drugie opcjonalne zadanie dotyczy wykonania Nabrzeża Rozewskiego i obudowy południowej Basenu Budowlanego. Każde z powyższych zostałoby zrealizowane w systemie “projektuj i buduj”. W ramach trzeciego zadania objętego prawem opcji przewidziano uzyskanie certyfikacji LEED na poziomie GOLD dla budynku biurowo-socjalnego. Z kolei czwarte zadanie opcjonalne obejmuje dodatkowe prace czerpalne.

Przyszłość portu morskiego w Ustce

Wybór Ustki jako lokalizacji portu serwisowego podyktowany był przede wszystkim bliskością względem planowanych farm wiatrowych. Istotne znaczenie miały także adekwatne względem potrzeb inwestora parametry toru podejściowego i portu morskiego. W sąsiedztwie terminala serwisowego powstanie Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej, w którym realizowane będą szkolenia dla pracowników oraz prace badawczo-rozwojowe. Warto dodać, że w przeszłości rozpatrywano koncepcję budowy portu zewnętrznego w Ustce, która miała zostać sfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Projekt o przewidywanej wartości rzędu 1 mld zł zakładał budowę nabrzeży na sztucznie zalądowionej powierzchni na zachód od istniejącego portu wewnętrznego. Port zewnętrzny miał mieć charakter uniwersalny, choć z wyraźną dominacją funkcji obsługi serwisowej farm wiatrowych offshore – na ten cel przewidziano 14 ha. Kolejnych 6-8 ha miałaby obejmować przestrzeń przeładunkowa, natomiast do 2 ha przewidziano dla rybołówstwa. Nowy tor podejściowy miał mieć 8 metrów głębokości z możliwością pogłębienia do 9-9,5 i budowę nowego falochronu zachodniego o długości 1400 metrów.

Najdalej idące koncepcje zakładały zapewnienie możliwości obsługi instalacyjnej farm wiatrowych na morzu, a także obsługę przeładunków wojskowych. Infrastrukturę podwójnego zastosowania stanowiłby terminal samochodowy, który mógłby obsługiwać zarówno jednostki Ro-Ro przewożące ładunki toczne, takie jak naczepy samochodowe, jak i transporty wojskowe. Do portu morskiego w Ustce po rozbudowie miałyby zawijać jednostki o długości 200 metrów. Dalsze losy projektu nie są dziś jasne. Jego realizacja w zakładanych ramach czasowych stała się niemożliwa z racji długotrwałego wstrzymywania wypłat środków unijnych dla Polski przez Komisję Europejską u schyłku rządów Prawa i Sprawiedliwości.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

Drogi i autostrady

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

ep. 13 sierpnia 2024

Lubelskie. Wiemy, kto wyremontuje most w ciągu S12

Drogi i autostrady

Piąty przetarg na dzierżawę MOP-ów na drodze ekspresowej S61

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Blisko 5 mld euro na morską energetykę wiatrową z KPO

Biznes i przemysł

Blisko 5 mld euro na morską energetykę wiatrową z KPO

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2024

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Biznes i przemysł

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2024

Offshore: Kolejny krok w kierunku budowy terminala instalacyjnego w Gdańsku

Biznes i przemysł

Pozostałe z wątku:

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

Drogi i autostrady

Porr zakończył budowę S16 na Mazurach

ep. 13 sierpnia 2024

Lubelskie. Wiemy, kto wyremontuje most w ciągu S12

Drogi i autostrady

Piąty przetarg na dzierżawę MOP-ów na drodze ekspresowej S61

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Blisko 5 mld euro na morską energetykę wiatrową z KPO

Biznes i przemysł

Blisko 5 mld euro na morską energetykę wiatrową z KPO

Mikołaj Kobryński 13 sierpnia 2024

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Biznes i przemysł

Bliżej kolejnej morskiej elektrowni wiatrowej

Mikołaj Kobryński 04 lipca 2024

Offshore: Kolejny krok w kierunku budowy terminala instalacyjnego w Gdańsku

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5