Jak poinformował podczas dzisiejszej konferencji Polski Fundusz Rozwoju (PFR) – PFR inwestuje w spółkę DCT Gdańsk, która jest właścicielem jedynego na Bałtyku terminalu obsługującego tak duże kontenerowce. Jak podaje PFR – to największa inwestycja w 2019 roku, która mocniej włączy Polskę w światowy handel.
– Polski Fundusz Rozwoju obejmuje 30% udziałów (w DCT Gdańsk – dop.red.). Jesteśmy częścią konsorcjum, które zainwestuje kilka miliardów w budowę nowego terminala i zwiększenie przepustowości portu do nawet 4 milionów kontenerów rocznie – powiedział Paweł Borys, prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.
Pozostałymi podmiotami, które razem z PFR zawarły umowę nabycia terminala DCT Gdańsk są PSA International (przejmie 40% udziałów) oraz fundusz IFM Global Infrastructure Fund (przejmie 30% udziałów).
Dotychczas właścicielem tego największego polskiego terminala kontenerowego był australijski fundusz Global Infrastructure Fund II zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets, a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super. W ubiegłym roku podjęto decyzję o sprzedaniu DCT Gdańsk.
Terminal DCT w ubiegłym roku przeładował ok. 1,9 mln TEU. Ten wynik dał mu pierwsze miejsce na Bałtyku i piętnaste w Europie (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). – Naszą ambicją jest to aby przekroczyć w przyszłym roku 2 mln TEU. (…) Zakładamy, że w ciągu najbliższych 4 lat jako konsorcjum zainwestujemy w rozbudowę DCT Gdańsk ok 4 mld zł – mówił Paweł Borys.
– W perspektywie 2021 roku chcemy aby terminal ten osiągnął łączną roczną przepustowość 3 mln TEU. Następnie planujemy budowę nabrzeża DCT 3 dzięki czemu terminal osiągnąłby w perspektywie lat 2024-2025 łączną przepustowość 4,5 mln TEU – kontynuował prezes zarządu PFR.
– DCT Gdańsk jest pierwszą inwestycją PSA w Europie Środkowo-Wschodniej. Cieszymy się na bliską współpracę z naszymi partnerami PFR i IFM w celu dalszego rozwoju i umocnienia pozycji DCT jako preferowanego portu przeładunkowego dla Polski i Morza Bałtyckiego. Wykorzystując naszą globalną sieć i wiedzę w tworzeniu wartości dla społeczności portowych i spedycyjnych, PSA będzie współpracować z liniami żeglugowymi, operatorami logistycznymi i właścicielami ładunków, aby dostarczyć bardziej wydajne, elastyczne i solidne rozwiązania dotyczące łańcucha dostaw dla regionu – powiedział Tan Chong Meng, Group CEO PSA International.
– Cieszymy się, że możemy wzmocnić naszą dotychczasową współpracę z PSA, światowym liderem w zakresie operacji portowych, a także rozpocząć współpracę z PFR, którego wiedza na temat polskiego rynku jest nieoceniona dla konsorcjum. Ta transakcja to dla IFM kolejna inwestycja w kluczową infrastrukturę w Polsce, rozszerzająca naszą wieloletnią obecność w kraju – mówił Kyle Mangini, IFM Investors Global Head of Infrastructure.
– Jesteśmy dumni z roli, jaką odegraliśmy w rozwoju rosnącego sektora morskiego i logistycznego w Polsce dzięki naszej inwestycji w DCT Gdańsk. Bliska współpraca pomiędzy Macquarie, MTAA Super, AustralianSuper, Statewide Super i zespołem zarządzającym portem pozwoliła DCT Gdańsk stać się ważnym pomostem między Polską, a resztą świata. Pozostawiamy firmę w dobrej kondycji, przygotowaną do zaspokojenia potrzeb dynamicznie rozwijającego się regionu. Życzymy także nowym akcjonariuszom sukcesów w dalszym rozwoju DCT Gdańsk – komentował Martin Stanley, globalny szef Macquarie Asset Management reprezentujący strony sprzedające.