Niemal 400 mln zł – tyle łącznie wyniosą nakłady inwestycyjne PERN i Zarządu Morskiego Portu Gdynia związane ze zwiększeniem powierzchni magazynowej w bazie paliw w Dębogórzu w powiecie puckim. Inwestycja wynika ze zwiększonego zapotrzebowania na import paliw do Polski drogą morską.
Od lat w Polsce popyt na paliwa silnikowe, w szczególności olej napędowy i LPG, jest zaspokajany w dużej mierze w drodze importu. Zdolności przerobowe rafinerii ropy naftowej w Płocku i Gdańsku – od momentu zakończenia w 2011 roku realizacji Programu 10+ w drugiej z wymienionych – pozostają na niezmienionym poziomie. Choć od tego czasu dokonano w nich szeregu inwestycji ukierunkowanych na pogłębienie przerobu surowca i zwiększenie uzysku produktów lekkich, w tym oleju napędowego, kosztem produktów średnich i ciężkich, nadal konieczny jest import paliw do Polski na dużą skalę. Do 2022 roku duża ich część pochodziła z Rosji. Nadal zresztą pochodzi, bowiem sankcje na Federację Rosyjską wprowadzone po inwazji na Ukrainę nie objęły LPG.
Zdolności przerobowe rafinerii ropy naftowej w Polsce, podobnie jak zresztą w całej Europie, z pewnością nie wzrosną, ponieważ produkcja rafineryjna w obliczu rozwoju elektromobilności nie jest uznawana za perspektywiczny biznes. W ostatnich latach zamknięto wiele obiektów tego typu na Starym Kontynencie. Jednocześnie w Europie Środkowo-Wschodniej szczyt zużycia paliw prawdopodobnie wciąż jest przed nami, dlatego należy się spodziewać dalszego wzrostu znaczenia importu. – Świat energetyki, w tym obszar ropy i paliw zmienił się w sposób istotny od 24 lutego 2022 roku. Dziś paliwa, które docierają do Polski trafiają do nas spoza Rosji. Jako PERN jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie – komentuje Mirosław Skowron, prezes zarządu spółki.
500 tys. m3 pojemności magazynowej paliw w Dębogórzu
Jak informuje PERN, w pierwszym półroczu odnotowano aż 60% wyższe w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego przeładunki oleju napędowego (to jest 1,7 mln m3) w bazie paliwowej w Dębogórzu. To obiekt zlokalizowany w gminie Kosakowo w powiecie puckim, nieopodal Gdyni, zaopatrywany z portu morskiego w tym mieście. Już jesienią tego roku do użytku oddane zostaną dwa zbiorniki o pojemności 32 tys. m3 każdy, natomiast plany zakładają budowę kolejnych trzech, spośród których każdy pomieści 50 tys. m3. W wyniku realizacji planowanych inwestycji łączna pojemność w Dębogórzu osiągnie poziom 500 tys. m3, powstaną również nowe stanowiska przeładunku paliw do cystern drogowych i kolejowych. Warto dodać, że łączna pojemność magazynowa infrastruktury PERN w przypadku paliw wynosi 2,4 mln m3.
Z kolei Zarząd Morskiego Portu Gdynia ma rozbudować stanowisko przeładunkowe paliw płynnych, a także zlecić prace analityczne związane z dalszym zwiększaniem jego przepustowości w przyszłości. – Nasze relacje oparte są na strategii, w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy, co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju – komentuje prezes zarządu ZMPG Jacek Sadaj.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.