Największy koncern energetyczno-chemiczny w Europie Środkowo-Wschodniej ogłosił dziś przejęcie 100% udziałów w spółce Doppler Energie, która posiada 266 stacji paliw na rynku austriackim pod marką Turmöl. Przejęta spółka posiada także 14% udział w na rynku hurtowym w Austrii. Zamknięcie transakcji przewidywane jest na przełomie 2023 i 2024 roku.
Minął zaledwie dzień od
zmiany nazwy największej w zakresie przychodów spółki w Europie Środkowo-Wschodniej, która nie jest już “Polskim Koncernem Naftowym” i nazywa się po prostu ORLEN, a płocki gigant zaskoczył rynek informacją o przejęciu od austriackiego Dopplera jego spółki zależnej Doppler Energie, która jest operatorem 266 stacji paliw w Austrii, działających pod marką Turmöl. Co istotne, wartość transakcji nie została podana do publicznej wiadomości, jednak koncern wskazał w raporcie giełdowym, że nie różni się ona od warunków typowych dla podobnych umów. Umowa dotycząca przejęcia została zawarta z dniem 4 lipca bieżącego roku, jednak jej sfinalizowanie spodziewane jest na przełomie bieżącego i przyszłego roku, zważywszy na konieczność uzyskania stosownych zgód organów antymonopolowych.
Inwestycja oznacza wejście przez ORLEN na nowy rynek w zakresie sprzedaży detalicznej. Dotychczas płocka spółka była na nim nieobecna. Jednocześnie ORLEN posiada od lat duże sieci stacji paliw w Czechach i Niemczech, a od niedawna rozwija je również na Słowacji i Węgrzech. To państwa sąsiadujące z Austrią, więc rozwój w tym kierunku wydaje się logiczny, choćby mając na uwadze kwestie logistyczne i fakt posiadania w Czechach dwóch rafinerii ropy naftowej. Finalizacja transakcji spowoduje, że ORLEN będzie trzecim graczem na austriackim rynku detalicznym z udziałem na poziomie 10%.
Nowe aktywa zagraniczne a realizacja strategii koncernuJak wskazuje koncern w komunikacie prasowym, stacje paliw Turmöl zlokalizowane są w całej Austrii i generują stabilne wyniki finansowe. Co ciekawe, blisko połowę spośród nich stanowią obiekty samoobsługowe, w których płatność za paliwo odbywa się bezpośrednio przy dystrybutorach. Na ponad 130 obiektach można zrobić zakupy, ok. 80 stacji paliw oferuje usługi gastronomiczne, zaś 25 wyposażona jest w panele fotowoltaiczne. Przejęcie spółki Doppler Energie umożliwi także pozyskanie sieci Turmstrom, w skład której wchodzi 35 punktów ładowania samochodów elektrycznych w 29 lokalizacjach.
ORLEN na początku marca bieżącego roku posiadał łącznie 3122 stacji paliw, dlatego przejęcie Doppler Energie spowoduje wzrost ich liczby do blisko 3400 obiektów, co niewątpliwie bardzo przybliży płocki koncern do zadeklarowanej w aktualnie obowiązującej strategii aspiracji dojścia do 3500 stacji paliw do 2030 roku. W porównaniu z marcem 2022 spółka zwiększyła już stan posiadania o 244 stacje paliw, co ma jednak ścisły związek z przejęciem Grupy LOTOS i transakcją wymiany aktywów z MOL, a to przełożyło się na pozyskanie nowych obiektów na rynku polskim, węgierskim i słowackim.
Nowa nazwa, fuzje i przejęcia. ORLEN zmienia oblicze
Warto odnotować, że wczoraj oprócz zmiany nazwy doszło również do
połączenia wchodzących w skład grupy kapitałowej spółek kolejowych LOTOS Kolej oraz ORLEN KolTrans, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, przy czym z racji większej skali działalności spółką przejmującą jest ta pierwsza, a także do przejęcia LOTOS Oil przez ORLEN OIL. Realizacja obydwu transakcji związana jest z przejęciem Grupy LOTOS przez ORLEN, które zostało formalnie sfinalizowane z dniem 1 sierpnia 2022, otwierając faktyczny proces integracji obydwu podmiotów, w ramach którego musiały także zostać wypełnione warunki dla tej fuzji, jakie ORLEN wynegocjował z Komisją Europejską.
Wśród nich znalazła się sprzedaż większości stacji paliw funkcjonujących pod marką LOTOS, których nabywcą okazał się węgierski MOL, a także m.in. 30% udziałów w rafinerii ropy naftowej w Gdańsku i pakietu baz paliwowych, które przejęły odpowiednio Aramco Overseas Company oraz Unimot. Bez środków zaradczych zrealizowane zostały natomiast przejęcia Energi i PGNiG, w wyniku których ORLEN silnie zdywersyfikował strukturę przychodów, a także skokowo zwiększył skalę realizowanej działalności operacyjnej.
Spółka w ramach aktualnie obowiązującej strategii deklaruje osiągnięcie neutralności emisyjnej netto do 2050 roku, a także realizację szeregu inwestycji, takich jak
budowa farm wiatrowych offshore, czy małych modułowych reaktorów jądrowych (SMR). W ostatnim czasie
spółka rozpoczęła także negocjacje z Grupą Azoty w sprawie potencjalnego przejęcia Grupy Azoty Puławy, największego w Polsce producenta nawozów sztucznych. Według nieoficjalnych informacji płocki gigant jest także zainteresowany rafinerią ropy naftowej w Schwedt nad Odrą.