Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Orlen przejmie Polimery Police?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
17-01-2025
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Orlen przejmie Polimery Police?
fot. Grupa Azoty, mat. pras.Budowa kompleksu Polimery Police w lipcu 2023 roku
Grupa Azoty rozpoczęła negocjacje z Orlenem w sprawie przejęcia części lub całości udziałów w projekcie petrochemicznym Polimery Police. Strony deklarują zakończenie negocjacji i analiz, w tym badania due diligence, do końca marca. Realizacja transakcji rozważanej w ramach programu naprawczego Grupy Azoty oznaczałaby odwrót od polityki dywersyfikacji przychodów.

Wśród spółek kontrolowanych pośrednio lub bezpośrednio przez Skarb Państwa w procesie restrukturyzacji obok PKP Cargo znajduje się Grupa Azoty. Na poważne problemy spółki wpłynęły w dużej mierze wysokie ceny gazu ziemnego przy jednoczesnym braku wprowadzenia embarga przez Unię Europejską na import nawozów sztucznych z Federacji Rosyjskiej. Poważnym wyzwaniem jest także znaczny wzrost kosztów realizacji projektu petrochemicznego Polimery Police, który miał duży wpływ na zwiększenie zadłużenia Grupy Azoty.

Przypomnijmy, że w ramach przedsięwzięcia w Policach spółka Grupa Azoty Polyolefins wybudowała terminal przeładunkowo-magazynowy w polickim porcie morskim, instalację PDH przeznaczoną do odwodornienia propanu (wydajność 429 tys. ton) oraz instalację PP przeznaczoną polimeryzacji propylenu do polipropylenu (wydajność 437 tys. ton), a także instalacje pomocnicze i infrastrukturę logistyczną. Sztandarowa inwestycja miała zwiększyć obecność Grupy Azoty na rynku tworzyw sztucznych, wpływając na dywersyfikację struktury przychodów spółki.

Skok nakładów inwestycyjnych do 7,2 mld zł

Realizacji inwestycji towarzyszył znaczący wzrost nakładów inwestycyjnych względem pierwotnych założeń. Aktualny budżet projektu wynosi już ponad 7,2 mln zł. Największy skok wartości inwestycji miał jednak miejsce w 2017 roku, kiedy przewidywane nakłady inwestycyjne wzrosły z 2,7 mld zł do ponad 5 mld zł – za sprawą uwzględnienia w przedsięwzięciu instalacji PP. Problemy Grupy Azoty spowodowały, że zaczęła ona analizować sprzedaż części lub całości udziałów w spółce Grupa Azoty Polyolefins.

Przypomnijmy, że posiada ona 64,9% udziałów w projekcie, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, przez Grupę Azoty Police. Pozostałymi udziałowcami są Orlen (17,3% udziałów), Hyundai Engineering (16,6% udziałów) oraz Korea Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation (1,1% udziałów). Pierwszy spośród wyżej wymienionych inwestorów odziedziczył udziały po Grupie Lotos, którą przejął w 2022 roku. To właśnie Orlen może przejąć udziały Grupy Azoty w problematycznej inwestycji.

Leszkiewicz: Celem jest sprzedaż wszystkich lub części akcji 

Choć Orlen zmaga się z poważnymi problemami związanymi z istną eksplozją kosztów projektu petrochemicznego Olefiny III, który ma być wprawdzie kontynuowany, ale w zmienionym zakresie pod nazwą Nowa Chemia, zdecydował się podpisać z Grupą Azoty porozumienie do umowy o współpracy i stabilizacji dotyczącej realizacji projektu Polimery Police. W ramach porozumienia negocjowane jest przejęcie części lub całości udziałów przez płockiego giganta lub wskazany przez niego podmiot (można się domyślać, że wchodzący w skład grupy kapitałowej Orlenu).

– Od grudnia, na bazie podpisanej umowy o współpracy, ale również wcześniejszego listu intencyjnego, prowadzimy wspólnie intensywne analizy potencjalnych rozwiązań w zakresie przyszłości spółki Grupa Azoty Polyolefins. W ich wyniku możemy dziś potwierdzić jednoznacznie dalszy kierunek działań, którego celem jest sprzedaż wszystkich lub części akcji Polyolefins należących do Grupy Azoty. Potencjalna transakcja to jeden z istotnych elementów programu naprawczego, w ramach którego wypracowujemy nowy model biznesowy – mówi cytowany w komunikacie prasowym Adam Leszkiewicz, prezes zarządu Grupy Azoty.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Biznes i przemysł

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 14 stycznia 2025

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Biznes i przemysł

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Mikołaj Kobryński 10 stycznia 2025

IATA: Powolny wzrost produkcji SAF. W Polsce tylko Orlen

Inżynieria i innowacje

Mirbud przejął kielecki Transkol. Trwa budowa segmentu kolejowego

Biznes i przemysł

Orlen optymalizuje Olefiny III. Będzie nowy program rozwoju petrochemii

Biznes i przemysł

Duża inwestycja przemysłowo-portowa w Szczecinie na horyzoncie

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Biznes i przemysł

Gdański Naftoport bije kolejne rekordy w przeładunkach

Mikołaj Kobryński 14 stycznia 2025

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Biznes i przemysł

Orlen przedstawił strategię na lata 2025-2035

Mikołaj Kobryński 10 stycznia 2025

IATA: Powolny wzrost produkcji SAF. W Polsce tylko Orlen

Inżynieria i innowacje

Mirbud przejął kielecki Transkol. Trwa budowa segmentu kolejowego

Biznes i przemysł

Orlen optymalizuje Olefiny III. Będzie nowy program rozwoju petrochemii

Biznes i przemysł

Duża inwestycja przemysłowo-portowa w Szczecinie na horyzoncie

Biznes i przemysł

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5