Realizacja prac budowlanych w ramach projektu Baltica 2 przez PGE Polską Grupę Energetyczną oraz Ørsted, duńskiego lidera na rynku morskiej energetyki wiatrowej, zbliża się coraz większymi krokami. Partnerzy projektu podpisali umowę ze spółką Fred. Olsen WindCarrier na instalację turbin wiatrowych z wykorzystaniem specjalistycznych jednostek pływających jack-up.
Budowa morskich elektrowni wiatrowych może być w najbliższych kilkunastu latach kamieniem milowym w procesie transformacji energetycznej w Polsce. Jednym z najbardziej zaawansowanych projektów inwestycyjnych w tym obszarze jest Baltica 2, joint venture PGE Polskiej Grupy Energetycznej i Ørsted. Farma wiatrowa offshore Baltica 2 ma zostać zrealizowana do 2027 roku – w obszarze położonym 40 kilometrów od linii brzegowej, nieco na zachód od wysokości Łeby. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie, partnerzy podpisali ostatnie umowy na dostawę komponentów dla morskiej części inwestycji – fundamentów w formie monopali. Nowy rok przyniósł kolejny kluczowy kontrakt.
Podpisana ze norweską spółką Fred. Olsen WindCarrier umowa dotyczy instalacji 48 spośród 107 planowanych turbin wiatrowych produkcji Siemens Gamesa przy użyciu specjalistycznych statków typu jack-up. Fred. Olsen WindCarrier dysponuje dużym doświadczeniem w realizacji tego rodzaju zadań, w szczególności podczas inwestycji w farmy wiatrowe offshore w rejonie wybrzeża Wielkiej Brytanii.
– To już drugi kontrakt na statki instalacyjne dla projektu Baltica 2. Wcześniej podpisaliśmy umowę na usługi niezbędne do instalacji i podłączenia kabli wewnętrznych i eksportowych. W 2023 roku zakończyliśmy także kontraktację komponentów dla części morskiej Baltica 2. Prace w kierunku rozpoczęcia budowy największego w Polsce projektu z energetyki odnawialnej idą zgodnie z harmonogramem – wskazuje cytowany w komunikacie prasowym Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej.
Jak wskazuje odpowiedzialna za realizację projektu spółka Baltica, statek typu jack-up należący do Fred. Olsen Windcarrier z racji odpowiedniej powierzchni i nośności pokładu będzie mógł jednocześnie przewozić nawet 7 turbin wiatrowych o mocy 15 MW każda. Pokładowy dźwig umożliwi natomiast instalację turbin wiatrowych na wysokościach rzędu 150 metrów ponad poziom pokładu. Na jednostce będzie mogło się znaleźć 100 pracowników, a lądowisko dla śmigłowców umożliwi wymianę załogi bez konieczności powrotu na wybrzeże.
– W świetle wyzwań, z którymi boryka się branża morskiej energetyki wiatrowej na świecie, jesteśmy szczególnie dumni, że konsekwentnie i zgodnie z planem podpisujemy kolejne umowy z doświadczonymi graczami, które przybliżają nas do realizacji Baltica 2 – komentuje Agata Staniewska-Bolesta, dyrektor zarządzająca Ørsted Offshore Poland.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.