Agencja Rozwoju Przemysłu i LOTOS Petrobaltic planują wspólne przedsięwzięcie w zakresie pozyskania statków do przewozu pracowników obsługujących morskie elektrownie wiatrowe. Zawarte między obydwoma podmiotami porozumienie o współpracy zakłada, że pierwszy z nich zakupi jednostki, zaś drugi je wyczarteruje.
Spółka LOTOS Petrobaltic, znana przede wszystkim z eksploatacji złóż ropy naftowej i gazu ziemnego na polskim szelfie Morza Bałtyckiego na platformach wiertniczych, wchodzi obecnie w skład grupy kapitałowej ORLEN. Jeszcze przed
zakończeniem konsolidacji sektora paliwowego w Polsce stojący na czele płockiego giganta Daniel Obajtek zapowiadał, że po przejęciu Grupy LOTOS spółka ta będzie stanowić w ramach połączonego “centrum kompetencyjne” w zakresie obsługi serwisowej farm wiatrowych na morzu, co może oznaczać zmianę obszaru działalności przez spółkę. Nie byłoby to zresztą zaskoczeniem – ORLEN zapowiedział w ostatnich miesiącach konsolidację segmentu wydobywczego, którego liderem ma być wchodząca w skład grupy kapitałowej spółka PGNiG Upstream Polska. LOTOS Petrobaltic wydaje się mieć natomiast największe kompetencje do wsparcia projektów offshore’owych, ponieważ
jest armatorem i już dziś posiada różnego rodzaju statki specjalistyczne.
Jak poinformował ORLEN w komunikacie prasowym, Agencja Rozwoju Przemysłu oraz LOTOS Petrobaltic zawarły umowę o współpracy w zakresie pozyskania statków przeznaczonych do transportu pracowników obsługujących morskie elektrownie wiatrowe. Jednostki te będą wykorzystywane także w procesie budowy farm wiatrowych offshore, na przykład przy układaniu kabli. Umowa zakłada, że spółka wchodząca w skład grupy kapitałowej ARP pozyska finansowanie oraz zamówi w wybranej stoczni 3 statki typu CTV (Crew Transfer Vessel), a następnie wyczarteruje je bez załóg spółce LOTOS Petrobaltic. Tego rodzaju użyczenie określa się mianem czarteru typu bareboat. Wśród wymogów technicznych dla nowych jednostek zawarto m.in. zapewnienie zdolności do przewozu 24 techników, zastosowanie silnika typu dual-fuel, zapewnienie możliwości przewozu ładunków oraz dysponowanie własnym dźwigiem.
– Podpisana umowa pozwoli nam zdobyć dodatkowe kompetencje w postaci świadczenia usług logistycznych przy serwisowaniu morskich elektrowni wiatrowych. Udział w tym procesie polskich przedsiębiorców przyczyni się do budowania ich pozycji w światowym łańcuchu wartości w segmencie morskiej energetyki wiatrowej – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Grzegorz Strzelczyk, prezes zarządu LOTOS Petrobaltic. Nowe statki mają zostać oddane do użytku w latach 2025-2026. Deklarowany termin jest spójny z innymi realizowanymi przez ORLEN projektami w zakresie morskiej energetyki wiatrowej –
budową pierwszej polskiej farmy wiatrowej offshore wraz z kanadyjskim partnerem w ramach projektu Baltic Power oraz
budową terminala instalacyjnego w Świnoujściu. O postępach w przygotowaniach do realizacji obydwu wyżej wymienionych inwestycji systematycznie informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ostatnich miesiącach.