Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyła oferty w przetargu na realizację drugiego zadania dotyczącego poprawy kolejowego dostępu do Zespołu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Do zamawiającego trafiło 5 oferty, z których żadna nie mieści się w przewidzianym budżecie.
Zarządca infrastruktury kolejowej planował wydać na realizację tego projektu 499,724 mln zł. Rynek wycenił jednak przeprowadzenie prac znacznie wyżej. Do zamawiającego trafiły propozycje od firm: Torpol (660,697 mln zł), Porr (707,250 mln zł) oraz Budimex (881,288 mln zł), a także konsorcjów: Strabag i Krakowskie Zakłady Automatyki (642,265 mln zł) oraz Copasa Polska, Sociedad Anonima de Obras y Sericios Copasa, Aldesa Construcciones Polska, Aldesa Construcciones i Coalvi (658,248 mln zł).
Teraz oferty zostaną poddane ocenie zgodnie z kryteriami: cena (85%), termin realizacji (10%) oraz przewóz blokowy rozjazdów i ich zabudowa (5%). Mimo cen, które znacznie przekraczają zakładaną kwotę to zawarcie umowy jest całkiem realne. Wszystko to dzięki ostatniej decyzji rządu, zgodnie z którą zwiększona została kwota na inwestycje kolejowe. Najistotniejszym punktem było tu dołożenie sporej sumy do trzech przetargów, w ramach których poprawiony ma zostać dostęp transportu szynowego do portów w Trójmieście (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Wykonawca, który zostanie wyłoniony w przetargu, będzie zobowiązany do opracowania projektów wykonawczych, a także uzyskania wszystkich wymaganych uzgodnień, oraz przeprowadzenia wszystkich robót budowlanych, które obejmują przebudowę i rozbudowę układów torowych oraz przebudowę pozostałej kolejowej infrastruktury towarzyszącej na stacji Świnoujście.
Według planu przedsięwzięcie ma zostać dofinansowane przez Unię Europejską z instrumentu „Łącząc Europę”, a przewidywany czas jego realizacji to 37 miesięcy od dania podpisania umowy.
Poprawa dostępności kolejowej do zespołu zachodniopomorskich portów jest dla nich niezwykle istotna. Jest to jeden z kluczowych aspektów, który może pozwolić na zwiększenie wolumenu przeładunków na tamtejszych nabrzeżach. Jest to szczególnie ważny aspekt z uwagi na rosnące przeładunki oraz rosnący udział kolei w Porcie Szczecin-Świnoujście, który w ubiegłym roku był na takim samy poziomie w transporcie zaplecza, jak udział transportu drogowego (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).