W Porcie Gdynia trwają intensywne prace nad przebudowaniem obrotnicy. – Realizacja inwestycji będzie spełnieniem oczekiwań operatorów żeglugowych oraz wpłynie na wzrost potencjału przeładunkowego portu – mówi Grzegorz Dyrmo, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem ZMPG.
Inwestycje dotyczącą budowy Obrotnicy nr 2 realizuje firma PORR. Jest ona prowadzona w ramach projektu "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia –Etap I". Głównymi zadaniami w całym przedsięwzięciu jest rozbudowa Obrotnicy nr 2 wraz z przebudową Pirsu nr III oraz robotami czerpalnymi. Umowa między zamawiającym a wykonawcą została podpisana we wrześniu 2017 roku. Łączny koszt przedsięwzięcia to 300 mln zł. Obecnie podjęto prace w zakresie wydobywania skrzyń typu gdyńskiego z rozbieranego Pirsu III (Nabrzeże Gościnne).
– Operacja podniesienia z dna i holowania skrzyń, z uwagi na fakt, że odbywa się w trakcie ciągłej pracy portu, obarczona jest dużą odpowiedzialnością i wymaga dużej precyzji – mówi wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. – Należy podkreślić, że są to obiekty o imponujących wymiarach. Jedna skrzynia ma ponad 9 metrów wysokości i podstawę o wymiarach 18,5x8 metrów oraz wadze około 600 ton. Łącznie zostanie usuniętych 13 skrzyń – dodaje.
Poprzednie kroki realizacji projektu dotyczyły wydobycia ferromagnetyków w ilości ponad tysiąca sztuk. W listopadzie 2017 roku rozpoczęły się prace rozbiórkowe, polegające na demontażu płyt umocnienia dna stanowiska prób na uwięzi przy Nabrzeżu Gościnnym. Prace wykonywane były przez sześciu nurków, którzy wydobyło 140 płyt umocnienia dna. Masa jednej płyty mieści się w granicach około 10 ton. Podczas prac rozbiórkowych zdemontowano m.in. oczep żelbetowy, polery, drabinki oraz odbojnice, a ponadto wydobyto 178 pali żelbetonowych długości 15-18 metrów o wadze około 4,5 tony/szt.
Obrotnica nr 2 ma być gotowa w 2018 roku. Podstawowym celem realizacji pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia jest umożliwienie zawijania do portu znacznie większych statków, o maksymalnej długości do 400 m, szerokości do 58 m i maksymalnym zanurzeniu do -15 m (obecne maksymalne zanurzenie wynosi -13 m) oraz poprawa warunków nawigacyjnych i stanu bezpieczeństwa budowli hydrotechnicznych. Łączny koszt realizacji zadania 1 dla ZMPG-a wynosi 200 mln zł netto, a w zakresie Urzędu Morskiego kolejne 100 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.