Partner serwisu
Biznes i przemysł

NIK skontrolowała realizację tunelowego odcinka POW

Dalej Wstecz
Autor:

ep.

Data publikacji:
11-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
NIK skontrolowała realizację tunelowego odcinka POW
fot. GDDKiA Warszawa
Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę w Warszawskim oddziale GDDKiA. Przyjrzała się realizacji i odbiorowi drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska – Przyczółkowa. Zwrócono uwagę m.in. na nienaliczenie kar za przekroczenia terminów w przekazywaniu raportu przyrodniczego.

Mowa o odcinku Południowej Obwodnicy Warszawy z tunelem pod Ursynowem. Kierowcy korzystają z niego od grudnia 2021 roku. Odcinek został oddany z opóźnieniem, co odnotowali kontrolerzy.

„Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Warszawie, realizując inwestycję zgodnie z postanowieniami kontraktów, wykonywała swoje obowiązki w zakresie nadzoru nad wykonawcą i inżynierem kontraktu” – stwierdziła NIK. Odnotowała również, że większość parametrów nawierzchni nowo budowanej drogi odpowiadała tym, które były określone w kontrakcie z wyjątkiem oznakowania poziomego, które nie spełniało parametrów w zakresie luminacji i odblaskowości.

Izba kontrolna wytknęła, że do dnia zakończenia czynności kontrolnych nie zostały naliczone kary umowne z tytułu nieterminowej dostawy przez inżyniera kontraktu sprzętu laboratoryjnego oraz dwudniowego opóźnienia w przekazaniu raportu końcowego z nadzoru przyrodniczego. „GDDKiA Oddział w Warszawie nie naliczyła także kar umownych wykonawcy z tytułu nieterminowego przekazywania raportów o postępie prac i robót, co wypełniało znamiona nierzetelności” – wskazała NIK.

W przypadku raportów o postępie prac chodziło o pięć raportów, których łączne opóźnienie wyniosło 11 dni. NIK wyliczył, że to oznacza 55 tys. kary, których nienaliczenie jest zaniechaniem ze strony oddziału. Inwestor był w tym przypadku bardziej wyrozumiały i tłumaczył, że opóźnienia w przekazywaniu były niewielkie i spowodowane m.in. komplikacjami wywołanymi przez pandemię koronawirusa, jednak kontrolerzy nie podzieli tych argumentów.

Z kolei na 21 tys. zł kontrolerzy wyliczyli należną i nienaliczoną – co wytknięto oddziałowi – karę za nieterminowe, tj. 19-dniowe opóźnienie, dostarczenie sprzętu laboratoryjnego przez inżyniera kontraktu. Tu również nie pomogły tłumaczenia, że okoliczności wpływające na późniejszy od umówionego termin były niezależne od konsultanta (m.in. tuż przed podpisaniem umowy zmieniły się normy emisji spalin, co oznaczało, że konsultant musiał zmienić zamówienie dotyczące sprzętu).

Zasadność naliczenia kar za nieterminowe przekazanie raportu przyrodniczego w momencie zakończenia kontroli była jeszcze analizowana przez zamawiającego.
Do czasu zakończenia kontroli (objęto nią okres 2019-2021) formalnie inwestycja nie była jeszcze sfinalizowana – prowadzone były jeszcze działania związane z rozstrzyganiem roszczeń wykonawcy czy usuwaniem wad.
Jak podano w raporcie NIK, w ramach kontraktu złożone zostały 194 wzajemne roszczenia. Wartość kontraktu zwieszona aneksami wynosiła 1,253 mld zł. Wykonawca do czasu zakończenia kontroli NIK zrealizował zgodnie z umową 6 kamieni milowych, nie były zrealizowane natomiast 4. Zamawiający rozpatrywał jeszcze związane z nimi roszczenia wykonawcy, zatem nie były naliczone kary w tym zakresie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Czy dobre wyniki branży budowlanej podważają rozmowy o waloryzacji?

Biznes i przemysł

Czy dobre wyniki branży budowlanej podważają rozmowy o waloryzacji?

Witold Urbanowicz 21 czerwca 2023

Prokuratoria daje zielone światło dla waloryzacji umów

Biznes i przemysł

Pierwsi wykonawcy podpisali aneksy waloryzacyjne

Biznes i przemysł

W tych przetargach oferty poznamy później

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Czy dobre wyniki branży budowlanej podważają rozmowy o waloryzacji?

Biznes i przemysł

Czy dobre wyniki branży budowlanej podważają rozmowy o waloryzacji?

Witold Urbanowicz 21 czerwca 2023

Prokuratoria daje zielone światło dla waloryzacji umów

Biznes i przemysł

Pierwsi wykonawcy podpisali aneksy waloryzacyjne

Biznes i przemysł

W tych przetargach oferty poznamy później

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5