W marcu spółka ElectroMobility Poland podpisała z Mirbudem list intencyjny w sprawie budowy fabryki tzw. polskiego samochodu elektrycznego – Izery. – My jesteśmy gotowi. Czekamy na decyzję czy ten projekt będzie realizowany – mówi Paweł Korzeniowski, członek zarządu Mirbudu.
W liście intencyjnym zawartym przed dwoma miesiącami strony wyraziły jedynie wolę realizacji kompleksowych robót budowlanych, których efektem ma być fabryka pojazdów elektrycznych zdolna produkować 150 tys. samochodów rocznie. Zakład ma ona powstać na terenie Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego.
Ustalono, że czas na wybudowanie wyniesie 23 miesiące. Produkcja samochodów elektrycznych miałaby ruszyć w 2026 roku.
Intencje zawarte w liście muszą być jeszcze potwierdzone umową o generalne wykonawstwo.
W międzyczasie rząd zapowiedział przeprowadzenie audytów w spółce Electromobility Poland oraz przeanalizowanie czy realizacja tego projektu jest uzasadniona. Jak niedawno informowała spółka, audyt został już zakończony, a jego wyniki zostały przekazane organom nadzorczym.
Do wiadomości publicznej do tej pot nie zostały jednak podane informacje dotyczące decyzji co do przyszłości projektu Izera. Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przy okazji rewizji KPO zapowiedziała jedynie, że nie widzi uzasadnienia, żeby projekt miał być finansowany z dotacji. Jej zdaniem, wystarczająca w tym przypadku byłaby preferencyjna pożyczka.
– Jesteśmy gotowi, umowa jest gotowa – powiedział podczas konferencji prasowej Paweł Korzeniowski, członek zarządu Mirbudu. – Czekamy na decyzję czy ten projekt będzie realizowany i w jakiej formule, żeby zacząć pracę – powiedział przedstawiciel wykonawcy. – Myślimy, że ta decyzja, jeśli mamy się zmieścić ze wszystkim w 2026 roku, powinna zapaść do końca czerwca – stwierdził. Doda, że ta świadomość mają także z pewnością rząd. – Jeśli ten projekt ma być w tej perspektywie rozliczany, to powinien tą decyzję podjąć – powiedział przedstawiciel Mirbudu.
Electromobility Polnad uzyskała niedawno pozwolenie na budowę fabryki w Jaworznie, które umożliwia rozpoczęcie prac.
W liście intencyjnym dotyczącym budowy fabryki nie zostały określone koszty tej inwestycji. – Cały projekt to ok. 5 mld zł. Technologia kosztuje ok. 3 mld zł, można oszacować ile kosztuje budowa fabryki – powiedział przedstawiciel wykonawcy pytany o koszt związany z budową.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.