– Zgodnie z podjętymi zobowiązaniami, zakończył się etap modelowania swobodnie płynącego i granicznego odcinka Odrzańskiej Drogi Wodnej, a informacje o wymaganej rzędnej spodu konstrukcji projektowanego mostu kolejowego w Kostrzynie nad Odrą zostały już przekazane do Ministerstwa Infrastruktury – informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej (MGMiŻŚ).
„Zielone światło”
Jak informowaliśmy w czerwcu br. – budowa nowego mostu kolejowego Kietz-Kostrzyn była jednym z tematów polsko-niemieckiego „szczytu kolejowego” w Poczdamie. Strona niemiecka zobowiązała się sfinansować inwestycję. Prace sparaliżowało jednak polskie Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, które potrzebowało więcej czasu na określenie wymaganej wysokości toru żeglownego oraz wysokości wody żeglownej.
Chodziło o konieczność uwzględnienia w pracach projektowych parametrów technicznych wynikających z planowanego rozwoju żeglugi po Odrzańskiej Drodze Wodnej. Teraz, jak podaje MGMiŻŚ, niezbędne parametry zostały ustalone i przesłane do Ministerstwa Infrastruktury.
Czas na uporządkowanie
– Podjęliśmy się uporządkowania spraw związanych z żeglugą i gospodarką morską w Polsce. Jednym z ważnych parametrów jest parametr wody żeglownej, od którego mierzy się prześwit mostu. Obecnie ustalamy ten parametr dla Odrzańskiej Drogi Wodnej i te obliczenia zakończą się pod koniec czerwca – mówił podczas tegorocznego Kongresu Infrastruktury Polskiej, Przemysław Żukowski z departamentu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej w MGMiŻŚ.
W Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej we współpracy z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prowadzone są prace studialne nad programem rozwoju Odrzańskiej Drogi Wodnej.
– Jednym z kluczowym elementów ww. programu jest wskazanie lokalizacji piętrzeń na Odrzańskiej Drodze Wodnej oraz aktualizacja parametru najwyższej wody żeglownej na Odrze (WWŻ), tj. stanu wody, powyżej którego nie może odbywać się żegluga. Określenie WWŻ umożliwia m.in. wyznaczenie właściwych rzędnych spodu konstrukcji dla projektowanych mostów, które będą pozwalały na rozwój żeglugi śródlądowej, zgodnie z przyjętą polityką państwa oraz uwzględniały interesy różnych grup użytkujących najważniejsze drogi wodne w kraju – informuje resort gospodarki morskiej.