Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla ciągu linii kolejowych zapewniających połączenie z elektrownią jądrową w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino nad Morzem Bałtyckim. W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną linie kolejowe nr 229 i 230. Powstanie także odcinek linii kolejowej w nowym śladzie.
Choć w ostatnich miesiącach można zaobserwować chaos informacyjny w kontekście terminu oddania do użytku pierwszej w Polsce dużej elektrowni jądrowej, która powstanie nad Morzem Bałtyckim w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, realizowane są kolejne etapy przygotowań do realizacji strategicznej dla przyszłości Polski inwestycji, w tym także związane z infrastrukturą transportową. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w marcu, Urząd Morski w Gdyni planuje budowę
konstrukcji MOLF (ang. Maritime Off-Loading Facility), czyli specjalnego pirsu, który umożliwi bezpośredni import drogą morską wielkogabarytowych komponentów, takich jak 300-tonowy zbiornik reaktora jądrowego, czy 700-tonowa wytwornica pary.
Równolegle realizowane są także przygotowania do inwestycji w drogową i kolejową infrastrukturę dostępową do miejsca planowanej inwestycji. Trwa już opracowywanie dokumentacji projektowej dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dla budowy
nowej drogi krajowej, która zapewni dojazd do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Za realizację zadania odpowiada wyłoniony w przetargu Transprojekt Gdański. Z kolei w przypadku planowanych inwestycji kolejowych w ostatnich dniach doszło do rozpoczęcia rozpatrywania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Oznacza to wielomiesięczne opóźnienie względem przyjętego harmonogramu, który zakładał, że w tym miesiącu decyzja środowiskowa dla inwestycji zostanie już wydana, co umożliwi przejście do dalszych etapów przygotowań do budowy.
W ramach inwestycji zaplanowano modernizację linii kolejowej nr 229 Lębork – Łeba oraz linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo, opcjonalnie także Choczewo – Garczegorze. W nowym śladzie powstanie linia kolejowa łącząca Łebę, rejon planowanej elektrowni jądrowej oraz Choczewo. Oznacza to, że dostęp kolejowy do elektrowni jądrowej z linii kolejowej nr 202, łączącej Gdańsk i Stargard, możliwy będzie zarówno od strony Lęborka, jak i Wejherowa. Umowa na wykonanie dokumentacji środowiskowej dla inwestycji została podpisana w lutym 2022 roku. Kontrakt obejmuje inwentaryzację przyrodniczą oraz opracowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły ambitny poziom parametrów eksploatacyjnych – przewidziano prędkość eksploatacyjną 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h w ruchu towarowym, 225-metrowe perony i dopuszczalną długość składów towarowych na poziomie 750 metrów. Pomijając fakt, że wszystkie odcinki będą jednotorowe, pozostałe parametry są właściwe magistralom kolejowym o dużych potokach pasażerskich i dużym ruchu towarowym.
Tym samym nasuwa się pytanie o adekwatność zakładanego zakresu prac względem faktycznych potrzeb. Realizacja inwestycji w przyjętym kształcie mogłaby oznaczać powielenie obserwowanej od lat w Polsce tendencji do przewymiarowania inwestycji kolejowych o znaczeniu lokalnym. Z racji potencjału rozwoju ruchu aglomeracyjnego i regionalnego nie budzi natomiast zastrzeżeń plan elektryfikacji powstałego układu linii kolejowych.