Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Kolejny etap przygotowań do budowy linii kolejowych do elektrowni jądrowej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Kolejny etap przygotowań do budowy linii kolejowych do elektrowni jądrowej
fot. Paweł Marynowski (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 3.0
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku wszczął postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla ciągu linii kolejowych zapewniających połączenie z elektrownią jądrową w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino nad Morzem Bałtyckim. W ramach inwestycji zmodernizowane zostaną linie kolejowe nr 229 i 230. Powstanie także odcinek linii kolejowej w nowym śladzie.

Choć w ostatnich miesiącach można zaobserwować chaos informacyjny w kontekście terminu oddania do użytku pierwszej w Polsce dużej elektrowni jądrowej, która powstanie nad Morzem Bałtyckim w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino, realizowane są kolejne etapy przygotowań do realizacji strategicznej dla przyszłości Polski inwestycji, w tym także związane z infrastrukturą transportową. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w marcu, Urząd Morski w Gdyni planuje budowę konstrukcji MOLF (ang. Maritime Off-Loading Facility), czyli specjalnego pirsu, który umożliwi bezpośredni import drogą morską wielkogabarytowych komponentów, takich jak 300-tonowy zbiornik reaktora jądrowego, czy 700-tonowa wytwornica pary.

Równolegle realizowane są także przygotowania do inwestycji w drogową i kolejową infrastrukturę dostępową do miejsca planowanej inwestycji. Trwa już opracowywanie dokumentacji projektowej dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dla budowy nowej drogi krajowej, która zapewni dojazd do węzła Łęczyce na drodze ekspresowej S6. Za realizację zadania odpowiada wyłoniony w przetargu Transprojekt Gdański. Z kolei w przypadku planowanych inwestycji kolejowych w ostatnich dniach doszło do rozpoczęcia rozpatrywania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Oznacza to wielomiesięczne opóźnienie względem przyjętego harmonogramu, który zakładał, że w tym miesiącu decyzja środowiskowa dla inwestycji zostanie już wydana, co umożliwi przejście do dalszych etapów przygotowań do budowy.



W ramach inwestycji zaplanowano modernizację linii kolejowej nr 229 Lębork – Łeba oraz linii kolejowej nr 230 na odcinku Wejherowo – Choczewo, opcjonalnie także Choczewo – Garczegorze. W nowym śladzie powstanie linia kolejowa łącząca Łebę, rejon planowanej elektrowni jądrowej oraz Choczewo. Oznacza to, że dostęp kolejowy do elektrowni jądrowej z linii kolejowej nr 202, łączącej Gdańsk i Stargard, możliwy będzie zarówno od strony Lęborka, jak i Wejherowa. Umowa na wykonanie dokumentacji środowiskowej dla inwestycji została podpisana w lutym 2022 roku. Kontrakt obejmuje inwentaryzację przyrodniczą oraz opracowanie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej i raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

PKP Polskie Linie Kolejowe przyjęły ambitny poziom parametrów eksploatacyjnych – przewidziano prędkość eksploatacyjną 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h w ruchu towarowym, 225-metrowe perony i dopuszczalną długość składów towarowych na poziomie 750 metrów. Pomijając fakt, że wszystkie odcinki będą jednotorowe, pozostałe parametry są właściwe magistralom kolejowym o dużych potokach pasażerskich i dużym ruchu towarowym.

Tym samym nasuwa się pytanie o adekwatność zakładanego zakresu prac względem faktycznych potrzeb. Realizacja inwestycji w przyjętym kształcie mogłaby oznaczać powielenie obserwowanej od lat w Polsce tendencji do przewymiarowania inwestycji kolejowych o znaczeniu lokalnym. Z racji potencjału rozwoju ruchu aglomeracyjnego i regionalnego nie budzi natomiast zastrzeżeń plan elektryfikacji powstałego układu linii kolejowych.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

Drogi i autostrady

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

ep. 06 czerwca 2023

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Intermodal i logistyka

Piotrowski: Wkrótce decyzja o budowie elektrowni jądrowej

Intermodal i logistyka

Ponad 5 mln zł pochłonął do tej pory program jądrowy

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

Drogi i autostrady

Te firmy utrzymują drogi na zlecenie GDDKiA

ep. 06 czerwca 2023

Czyżew: Zakończenie modernizacji stacji jeszcze w tym roku

Intermodal i logistyka

Piotrowski: Wkrótce decyzja o budowie elektrowni jądrowej

Intermodal i logistyka

Ponad 5 mln zł pochłonął do tej pory program jądrowy

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5