Multiconsult, Ivia oraz Transprojekt Gdański podpisały aneksy waloryzacyjne do umów z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. To dla nich pierwsza indeksacja cen od czasu pandemii oraz wybuchu wojny za wschodnią granicą.
W sumie te trzy podmioty zawarły 18 aneksów. Wcześniej – na początku czerwca - GDDKiA zawarła 14 podobnych umów zmieniających z firmami Trakt i Mosty Katowice. Te dwa podmioty podpisały 18 aneksów.
To pierwsza możliwość waloryzacji umów na usługi projektowe zlecane przez największego zamawiającego publicznego. Waloryzacja zostały objęte te kontrakty, na które oferty były składane przed 24 lutego 2022 r., a umowa nadal nie została zakończona, tj. nierozliczona pod względem finansowym. Możliwość indeksacji dotyczy umów na zadania zapisane w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych lub Programie budowy 100 obwodnic.
Podpisywane aneksy są odpowiedzią na niemożliwy do przewidzenia wzrost kosztów spowodowany wybuchem wojny na Ukrainie. Choć od rosyjskiej napaści na kraj wschodniego sąsiada minęły pond dwa lata, projektanci dopiero teraz doczekali się waloryzacji.
– Po dwóch latach intensywnych starań przyznaję, że podpisanie tych aneksów jest krokiem w dobrym kierunku, ale dalekie jest od powodu do świętowania – komentowała rozpoczętą waloryzację
na łamach portalu Rynek Infrastruktury Anna Oleksiewicz, prezes Związku Ogólnopolskiego Projektantów i Inżynierów. – Jest to jedynie konieczne minimum, które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna zrealizować już dawno – powiedziała.
Jednocześnie zwróciła uwagę, że waloryzacja na poziomie 5 proc. przy tak dużym wzroście kosztów jest niewystarczająca (firmy wykonawcze mają waloryzację z limitem 15 proc.), a poza tym wciąż żadnej waloryzacji nie doczekały się firmy świadczące usługi nadzoru. Inna spraw, ze w czasie gdy trwały negocjacje z inwestorem dotyczące waloryzacji cześć kontraktów została zakończona, szansa na waloryzację została stracona.
Na razie GDDKiA zapowiada, ze szykuje aneksy do kolejnych umów. - Zawarcie aneksu do umowy wymaga szczegółowej analizy oraz będzie indywidualną decyzją każdego z wykonawców, do którego zostanie skierowana propozycja – tłumaczy GDDKiA.