Partner serwisu
Biznes i przemysł

Drogi nadal faworyzowane kosztem kolei

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-06-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Drogi nadal faworyzowane kosztem kolei
fot. PKP PLK
Zmiany w finansowaniu PBDK utwierdzają dysproporcję na korzyść transportu drogowego – uważa prezes Fundacji Projektów Obywatelskich Marcel Klinowski. Jego zdaniem sama modyfikacja PBDK była jednak konieczna, ponieważ dotychczas przewidywane w nim zadania nie miały pokrycia w przydzielonym na nie budżecie. 28 miliardów złotych wystarczyłoby natomiast do uruchomienia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania (tzw. linia „Y”).

Przedstawiciel fundacji uważa, że nowelizacja PBDK była od początku konieczna. – Program uchwalony we wrześniu 2015 r. był znacząco niedoszacowany i zakładał realizację wszystkich inwestycji drogowych, przy z góry niewystarczających środkach z budżetu państwa. Obecne działania Ministerstwa Infrastruktury mają na celu z jednej strony urealnienie kosztów, a z drugiej przesunięcie części mniej priorytetowych inwestycji na listę rezerwową – przekonuje Klinowski.

Osobnym zagadnieniem jest brak równowagi między inwestycjami w transport kolejowy i drogowy. – Strategie rządowe w obecnym kształcie nadal utrzymują przewagę transportu drogowego nad pozostałymi gałęziami transportu, co ma swoje odzwierciedlenie m. in. w statystykach przewozów towarów – konstatuje prezes FPO. Jak dodaje, środki przeznaczone na budowę i modernizację infrastruktury kolejowej pozostaną na niezmienionym poziomie. W obecnej unijnej perspektywie budżetowej – w odróżnieniu od poprzedniej – nie ma bowiem możliwości przeniesienia części środków z transportu kolejowego na transport drogowy.

– Na chwilę obecną w budżecie państwa są zagwarantowane środki na realizację Krajowego Programu Kolejowego, który jest podstawą do wydatkowania środków na inwestycje w infrastrukturę kolejową. Przeznaczenie dodatkowych środków na transport kolejowy będzie musiało być poprzedzone decyzjami na poziomie rządu, np. na realizację programu budowy systemu Kolei Dużych Prędkości – przypomina Klinowski. Ostatnie tygodnie przyniosły ponowne ożywienie dyskusji na temat budowy w Polsce tego systemu. Wyniki analiz przedstawiły PKP PLK oraz specjaliści z Politechniki Krakowskiej – w obu przypadkach wyniki pozwalają patrzeć na ewentualną inwestycję z optymizmem. Wznowienia prac nie wyklucza także Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa. Opisywaliśmy też na naszych łamach poświęconą KDP oraz powiązanemu z nią Centralnemu Portowi Lotniczemu debatę ekspertów podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej.

Zdaniem Klinowskiego, biorąc pod uwagę dość wysoki stopień zaawansowania projektu (gotowe jest np. studium wykonalności tzw. Linii Y wraz ze wstępnymi studiami połączeń transgranicznych z Czechami i Niemcami), ponowne rozpoczęcie przygotowań do inwestycji jest możliwe w dość krótkim czasie. – Środki rzędu 28 mld zł byłyby wystarczające do budowy infrastruktury łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem – podsumowuje prezes, powracając na koniec do kwoty, o jaką zwiększono finansowanie PBDK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Zakończyła się rozbudowa centrum Flex w Tczewie

Biznes i przemysł

Tunel w Gałkowie oddany do ruchu. Strabag zakończył pracę

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5