Konsorcjum Mostostalu Warszawa i Mostostalu Płock podpisało umowę z państwową spółką PERN na rozbudowę bazy paliwowej w Dębogórzu. W ramach inwestycji o wartości blisko 150 mln zł powstaną trzy zbiorniki o pojemności 50 tys. m3 każdy wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Od lat popyt na paliwa płynne w Polsce jest zaspokajany w dużej mierze poprzez import, ponieważ produkcja rafineryjna zarówno w kraju, jak i państwach sąsiednich, jest dalece niewystarczająca. W Polsce od 2011 roku zdolności przerobowe rafinerii ropy naftowej w Płocku i Gdańsku po zakończeniu rozbudowy drugiej z wyżej wymienionych nie zmieniły się, natomiast w Unii Europejskiej w ostatnich kilkunastu latach doszło do zamknięcia kilkudziesięciu zakładów. Choć według wszelkich prognoz w Europie Środkowo-Wschodniej szczyt zużycia produktów rafineryjnych jest wciąż przed nami, nowe inwestycje produkcyjne nie wydają się uzasadnione w obliczu polityki klimatycznej Unii Europejskiej, która dąży do eliminacji samochodów spalinowych.
Import jest realizowany w dużej mierze drogą morską. Zapotrzebowanie na niego rośnie od lat. W ostatnim czasie wzrosło jeszcze bardziej za sprawą odejścia od importu z kierunku wschodniego. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w styczniu,
PERN w obliczu obserwowanego wzrostu przeładunków paliw płynnych w portach morskich ogłosił przetarg na rozbudowę bazy paliwowej w Dębogórzu. Głównym kryterium oceny ofert była cena – z tego tytułu można było uzyskać do 90% punktów. Przyznanie kolejnych 10% punktów przewidziano za skrócenie deklarowanego terminu realizacji zamówienia. W ramach inwestycji powstaną trzy zbiorniki o łącznej pojemności 150 tys. m3 wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W efekcie w Dębogórzu możliwe będzie zmagazynowanie łącznie 510 tys. m3 oleju napędowego i benzyn silnikowych. Warto dodać, że jesienią ubiegłego roku oddane do użytku zostały dwa zbiorniki o pojemności na poziomie 32 tys. m3 każdy. W dniu 4 czerwca PERN podpisał umowę z wyłonionym w przetargu wykonawcą – konsorcjum Mostostalu Warszawa i Mostostalu Płock. Wartość kontraktu opiewa na 148 mln zł. Zakończenie realizacji inwestycji zaplanowano na 2025 rok. Jak wskazuje PERN, rozbudowa powierzchni magazynowej w Dębogórzu stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie rynku. Umożliwi zarówno przechowywanie zapasów interwencyjnych, jak i zwiększenie elastyczności obrotu paliwami w Polsce.
– Konsekwentna rozbudowa strategicznej infrastruktury nadmorskiej PERN jest elementem naszej strategii rozwoju i ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia sprawnej logistyki naftowej i dostępności paliw na terenie całej Polski. Dlatego tym bardziej cieszę się, że projekt rozbudowy naszej bazy paliw w Dębogórzu prowadzimy ze sprawdzonymi partnerami, którzy realizowali już dla nas podobne zadania w przeszłości – mówi cytowany w komunikacie prasowym Daniel Świętochowski, prezes zarządu PERN.
PERN to należąca w 100% do Skarbu Państwa spółka zarządzająca rurociągami surowcowymi i produktowymi oraz magazynami ropy naftowej i paliw płynnych. Aktualna powierzchnia magazynowa spółki wynosi 2,65 mln m3 w przypadku 19 baz paliwowych oraz 4,1 mln m3 w odniesieniu do 4 magazynów ropy naftowej. PERN jedną z czterech spółek, obok Gaz-Systemu, Polskich Elektrowni Jądrowych oraz Polskich Sieci Elektroenergetycznych, nadzorowanych przez pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
W ostatnich dniach powołany został nowy zarząd spółki.