Już wkrótce do użytku zostanie oddany po czterech latach budowy nowy kompleks petrochemiczny w Policach w ramach projektu Polimery Police, realizowanego przez spółkę joint venture, w której dominującym udziałowcem jest Grupa Azoty. Zakończenie inwestycji wpłynie na wzrost przeładunków w porcie morskim w Policach o kilkadziesiąt procent. W związku z powyższym Ministerstwo Infrastruktury przygotowało projekt rozporządzenia Rady Ministrów ws. przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych w porcie morskim w Policach.
Jak wskazuje resort infrastruktury w uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, “intensywne wykorzystanie linii brzegowej i systematycznie notowany wzrost gospodarczy oraz intensyfikacja wykorzystania unijnych środków finansowych w ramach realizacji projektów związanych z gospodarką morską wymuszają skoordynowane działania kilku lub nawet kilkunastu jednostek organizacyjnych oraz podmiotów w celu racjonalnego wykorzystania potencjału gospodarczego portu morskiego w Policach oraz lądowych terenów przyległych, przy uwzględnieniu zrównoważonego rozwoju, w tym uwzględnienia zasad ochrony środowiska”.
Tym samym przyjęcie planu zagospodarowania przestrzennego powinno ograniczyć ryzyko sporów między poszczególnymi interesariuszami. – Plan przyznaje priorytety wybranym sposobom wykorzystania i zapewnia spójność całości proponowanych rozwiązań. Służy temu przyznawanie akwenom wydzielonym w planie funkcji podstawowej, określającej wiodące przeznaczenie akwenu, którego nie mogą zakłócać inne sposoby jego wykorzystania – wskazano w uzasadnieniu projektu. – Plan wskazuje także akweny, na których warto lokować takie sposoby zagospodarowania obszarów, których jednoczesne występowanie przynosi korzyści ekonomiczne, społeczne i ekologiczne – wskazuje resort infrastruktury w dalszej części uzasadnienia.
Rozwój infrastruktury portowej w Policach
Niezależnie od wspomnianego projektu, już dziś realizowane są
prace związane z rozbudową infrastruktury portowej w Policach. Realizowane inwestycje obejmą między innymi budowę nowego węzła kolejowego wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz nowej części nabrzeża ciężkiego, zwiększającej łączną długość nabrzeża ciężkiego z 415 do 715 metrów. Prace projektowe w tym zakresie są współfinansowane przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF (Łącząc Europę). W marcu poinformowano ponadto, że Grupa Azoty prowadzi rozmowy z KGHM Polska Miedź w sprawie dalszej rozbudowy portu morskiego w Policach. Kontrolowany przez Skarb Państwa potentat na światowym rynku miedziowym jest zainteresowany Policami w kontekście istotnego w hutnictwie kwasu siarkowego.
Co ciekawe, port morski w Policach już dziś jest formalnie czwartym największym w Polsce, przy czym należy zaznaczyć, że Szczecin i Świnoujście funkcjonują jako zespół, a tym samym statystycznie ujmowane są łącznie, a nie oddzielnie. Przewiduje się, że nadchodzące zakończenie realizacji projektu Polimery Police spowoduje wzrost przeładunków o ponad 400 tys. ton w skali roku. Dziś przeładunki wynoszą w Policach około 2 mln ton rocznie. Realizowane są w czterech terminalach przeładunkowych towarów masowych, takich jak fosforyty, apatyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy sztuczne, kwas siarkowy i amoniak. Obiekt jest własnością spółki Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police.
Polimery Police jako istotny generator ruchu morskiego
Projekt Polimery Police zakłada budowę nowego kompleksu petrochemicznego w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących zakładów chemicznych. Jego centrum stanowić będą instalacja do produkcji propylenu metodą PDH (odwodornienie propanu) o mocy produkcyjnej 429 tys. ton rocznie oraz instalacja do produkcji polipropylenu w ramach polimeryzacji propylenu o mocy produkcyjnej 437 tys. ton rocznie. Ponadto w skład obiektu wchodzić będą instalacje pomocnicze oraz infrastruktura logistyczna, w tym terminal przeładunkowo-magazynowy propanu. Będzie to drugi w Polsce zakład przemysłowy obok kompleksu rafineryjno-petrochemicznego PKN ORLEN w Płocku, w którym produkowane są olefiny i poliolefiny. Jednym z produktów ubocznych będzie natomiast wodór o wysokiej czystości, który potencjalnie będzie mógł zostać wykorzystany jako paliwo w transporcie publicznym w aglomeracji szczecińskiej.
Spółka celowa została powołana do realizacji projektu pod nazwą PDH Polska (obecnie Grupa Azoty Polyolefins) we wrześniu 2015 roku. Obecnie oprócz Grupy Azoty, która bezpośrednio oraz pośrednio poprzez Grupę Azoty Zakłady Chemiczne Police posiada łącznie 64,9% udziałów w projekcie, udziałowcami spółki celowej są PKN ORLEN (17,3%), Hyundai Engineering (16,6%) oraz Korea Overseas Infrastructure & Urban Development Corporation (1,1%). Inwestycja jest warta 1,8 mld USD. W kwietniu bieżącego roku stan zaawansowania prac wynosił ponad 99%.