Most Sułtana Selima Groźnego to obecnie największa przeprawa mostowa w swoim rodzaju. Nie dość, że jest najdłuższym wiszącym mostem kolejowym na świecie, to posiada także najdłuższe przęsło na globie. Reszta danych jest także imponująca, ale poczekajcie. Najpierw obejrzyjcie krok po kroku jak powstawał. Zapraszamy do galerii.
Odległość między przęsłami – 1408 m. Szerokość mostu – 59 m. Wysokość konstrukcji – 323 m. To podstawowe parametry Mostu Sułtana Selima Groźnego w Stambule. Czynią go one największą hybrydową przeprawą drogowo-kolejową na świecie. Łączy on europejską dzielnicę Stambułu Garipce z azjatycką dzielnicą Poyrazkoy.
Hybrydowość konstrukcji polega na połączeniu elementów mostu wiszącego oraz z odciągami. Najsłynniejszym i najstarszym mostem tego typu był Most Brooklyński w Nowym Jorku. Jednak patrząc na wysokość tureckiego mostu bliżej mu do Wieży Eiffla (324 m) niż do nowojorskiej przeprawy.
Sama konstrukcja każdego dnia będzie narażona na ogromny ruch. Nie dość, że w obie strony posiada ona po cztery pasy to środkiem biegnie dwutorowa linia kolejowa. Szacuje się, że z przeprawy o długości 1,4 km będzie korzystać codziennie 135 tys. aut.
Inwestycja miała wartość ponad 900 mln dolarów jednak pozwoli ona zaoszczędzić rocznie 1,75 mld dolarów. Most jest dziełem francuskiego konstruktora Michela Virlogeux zwanego „mistrzem mostów”. Ma on na swoim koncie takie realizacje, jak Most Normandzki (Pont de Normandie) nad bagnistymi rozlewiskami Sekwany łączący miasta Honfleur i Hawr oraz słynny Wiadukt Millau nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji.
Więcej informacji na temat mostu znajdziecie tu:
Turcja: Spektakularny most drogowo-kolejowy nad Bosforem otwarty