Polski lider na rynku rozwiązań logistycznych dla sektora e-commerce przedstawił wyniki finansowe za drugi kwartał bieżącego roku. Na szczególną uwagę zasługuje skokowy wzrost wolumenów na rynkach zagranicznych, który wyniósł aż 28% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Kierowana przez Rafała Brzoskę spółka ma wiele powodów do satysfakcji. Przywołany na wstępie wzrost wolumenów na rynkach zagranicznych o ponad jedną czwartą oznacza, że spółka realizuje skutecznie dywersyfikuje strukturę przychodów pod względem geograficznym. Nie oznacza to, że dynamika rozwoju na polskim rynku jakkolwiek wyhamowała. Przeciwnie, InPost odnotował w Polsce wzrost wolumenów o 15% w ujęciu rok do roku. Prezes zarządu InPostu podkreśla, że spółka na wszystkich rynkach, na których jest obecna, rośnie szybciej niż wszystkie podmioty średnio. – Jest to potwierdzeniem wysokiej jakości oferowanych przez InPost usług – mówi Rafał Brzoska.
Istotny wpływ na duży wzrost wolumenów obsługiwanych przez InPost przesyłek miała
wzmożona aktywność spółki na rynku brytyjskim, o której informowaliśmy już szczegółowo na łamach “Rynku Infrastruktury”. – Partnerstwo oraz późniejsze nabycie (30% – red.) udziałów w Menzies Distribution ułatwiło nam skokowe zwiększanie obsługiwanych wolumenów – tłumaczy prezes Brzoska. Docelowo InPost może nabyć kolejnych 70% udziałów w spółce.
Wzrosty na poziomie wolumenowym (w skali całej grupy kapitałowej o ok. 19%) przełożyły się na bardzo dobre wyniki finansowe. W drugim kwartale przychody spółki wzrosły o 26% w ujęciu rok do roku, osiągając poziom nieco ponad 2,14 mld zł. Jeszcze bardziej wzrósł wynik EBITDA – o 35% rok do roku, osiągając poziom 690 mln zł, przy czym marża EBITDA wyniosła aż 32%. Warto podkreślić, że InPost już 40% przychodów uzyskuje na rynkach zagranicznych, dlatego podtrzymanie dotychczas obserwowanych tendencji może spowodować, że w nieodległej przyszłości więcej niż połowa przychodów spółki będzie pochodzić z innych krajów niż Polska – InPost już dziś jest obecny na łącznie dziewięciu rynkach. Przełomowym wydarzeniem w kontekście rozwoju międzynarodowego InPostu było nabycie spółki Mondial Relay, skutkiem czego InPost wszedł je
InPost w komunikacie prasowym wskazuje również na duży wzrost liczby urządzeń Paczkomat, który wyniósł 30% w ujęciu rok do roku. Tym samym funkcjonuje ich już 31 443, w tym 20 652 w Polsce. Na rynku brytyjskim popularnych Paczkomatów funkcjonuje ich blisko 5,5 tys., we Francji ponad 3,5 tys., zaś we Włoszech blisko 1,5 tys. – W II kwartale w dalszym ciągu inwestowaliśmy w rozwój sieci i poprawę jakości usług, gdyż zapotrzebowanie na nasze usługi utrzymuje się na wysokim poziomie – komentuje Rafał Brzoska.