Znaczenie, rozbudowa i ochrona infrastruktury krytycznej była tematem jednego z panelów podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej. Uczestnicy rozmawiali m.in. o kwestii schronów, które to budowle przez lata nie były zagospodarowywane.
W warszawskim Centrum Nauki Kopernik trwa dwunasta edycja Kongresu Infrastruktury Polskiej. Na istotne tematy rozmawiają przedstawiciele branży transportowej i budowlanej. Czerwcowe wydarzenie to też miejsce debaty o znaczeniu, rozbudowie i ochronie infrastruktury krytycznej.
Pierwszym wątkiem dyskusji było znaczenie i przepustowość infrastruktury kolejowej, zasilanie i zdolności wykonawcze. Przedstawiciel PKP Polskich Linii Kolejowych zaczął jednak od bieżącego stanu inwestycji dotyczących infrastruktury dla kolei.
– Mamy sytuację, kiedy przetargi trwały dwa lata i nie mają podpisanej umowy. Przykładem takiej inwestycji jest choćby katowicki węzeł kolejowy, która warta jest 4 mln złotych. Krytyczny czas najbliższych dwóch lat to wdrożenie z sukcesem ponad 12 miliardów ze środków z KPO – opowiadał Marcin Mochocki, członek zarządu i dyrektor ds. realizacji inwestycji, PKP PLK.
Jednym z kluczowych elementów działania spółki, prócz prowadzenia inwestycji, jest zapewnienie przepustowości dla transportu pasażerskiego czy towarowego. Jak usłyszeliśmy, chodzi tutaj szczególnie o kwestię obronności kraju.
Rozwiązania prawne dotyczące schronów
Głos w dyskusji zabrał również przedstawiciel Rządowego Centrum Bezpieczeństwa. To ta instytucja, która wysyła SMSowe powiadomienia o zagrożeniach, głównie pogodowych.
Szef RCB Zbigniew Muszyński mówił, że z perspektywy rządu ważne są różne inicjatywy legislacyjne. To przede wszystkim ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej, która ma ułatwić wiele kwestii w przypadku wystąpienia niektórych zdarzeń. – Coś co nowego będzie w tej ustawie, to są rzeczy związane z nowymi budynkami i budowlami - usłyszeliśmy.
Do wspomnianej regulacji nawiązała również przedstawicielka kancelarii SK&S. – Ten dokument ma w sposób kompleksowy normować kwestie również związane ze schronami. W rozdziale dziewiątym określone są zasady dotyczące tego, czym jest schron, w jaki sposób te obiekty powinny być traktowane – tłumaczyła mec. Żaneta Urbaniak. Infrastruktura krytyczna na kolej? SRK
Jeżeli była mowa o przepustowości, to nie można pobyło minąć również kwestii sterowania ruchem kolejowym i urządzeń z nim związanych.
– Nie powinniśmy chyba czekać nawet na wprowadzenie tej ustawy i dopiero później wziąć się za budowanie strategii cyberochrony w zakresie infrastruktury krytycznej, jaką jest sterowanie ruchem. Powinniśmy zacząć nad tym pracować tu i teraz – zaznaczył Adam Juretko, członek zarządu ALSTOM Polska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.