Partner serwisu
Biznes i przemysł

GSM-R: Kary umowne PKP PLK dla Nokia Solutions and Networks

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
21-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Compremum

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
GSM-R: Kary umowne PKP PLK dla Nokia Solutions and Networks
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe
Zarząd notowanej na GPW spółki Compremum poinformował w raporcie bieżącym o naliczeniu przez PKP Polskie Linie Kolejowe kar umownych wobec spółki Nokia Solutions and Networks, która w konsorcjum z SPC-2 (podmiot zależny Compremum) oraz Herkules Infrastruktura realizują kontrakt dotyczący budowy infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych. Poznańska spółka podkreśla, że noty obciążeniowe nie dotyczą zakresu prac realizowanego przez jej podmiot zależny, nie wynikają też z jego działań lub zaniechań.

Przetarg na zabudowę systemu łączności GSM-R na sieci kolejowej PKP PLK ogłoszono we wrześniu 2015, natomiast do rozstrzygnięcia doszło w październiku 2017, a zatem po ponad dwóch latach. Wykonawcę w postaci konsorcjum Nokia Solutions and Networks oraz SPC-1, SPC-2 (spółka obecnie wchodząca w skład grupy kapitałowej Compremum) i SPC-3. Z wielu powodów, o których informowaliśmy już wcześniej, doszło do ogromnych opóźnień w realizacji kontraktu, sięgających ponad tysiąca dni.

Compremum informowało niedawno o podpisaniu umowy przez konsorcjum z PKP PLK w sprawie przeprowadzenia mediacji w Sądzie Polubownym przy Prokuratorii Generalnej. Mają one dotyczyć wydłużenia terminu realizacji prac, zwiększenia wynagrodzenia dla konsorcjum oraz waloryzacji wartości kontraktu. Wartość roszczeń zgłaszanych przez konsorcjum opiewa 3,011 mld zł. To wyraźnie więcej niż wartość pierwotna kontraktu, która wynosiła 2,7 mld zł brutto. Z drugiej strony roszczenia o porównywalnej wielkości 3,054 mld zł wniosły również PKP PLK, domagające się kar umownych, a potencjalnie także innych roszczeń odszkodowawczych.

Jak jednak informuje Compremum w raporcie bieżącym, spółka 20 czerwca powzięła informację o wystawieniu noty obciążeniowej przez PKP PLK o łącznej wartości 28 086 672,52 zł. Trzeba podkreślić, że jest to dużo mniejsza kwota niż łączna wysokość roszczeń odszkodowawczych PKP PLK. Jako powody jej wystawienia zostały wskazane:
– brak aktualnego harmonogramu rzeczowo-finansowego HRF – kara w wysokości 10 230 000,00 zł,
– nieterminowe wykonanie etapu nr 1 – kara w wysokości 844 163,40 zł,
– nieterminowe wykonanie etapu nr 2 – kara w wysokości 7 266 021,12 zł,
– nieterminowe wykonanie etapu nr 3 – kara w wysokości 4 240 851,68 zł,
– nieterminowe wykonanie etapu nr 4 – kara w wysokości 769 636,32 zł,
– nieprawidłowości związane z umowami z podwykonawcami – kara w wysokości 4 736 000,00 zł.

Zarząd SPC-2 poinformował również o wpłynięciu w dniu 19 czerwca 2023 roku dwóch dodatkowych pism od PKP PLK, informujących o naliczeniu kar umownych wraz z notami obciążeniowymi wystawionymi na Nokia Solutions and Networks za naruszenie zapisów kontraktu przez członka konsorcjum Herkules Infrastruktura z tytułu:
– braku zapłaty przez partnera konsorcjum Herkules Infrastruktura 566 szt. faktur wystawionych przez podwykonawców Herkules Infrastruktura – kara w wysokości 28 300 000,00 zł,
– braku zapłaty przez partnera konsorcjum Herkules Infrastruktura 313 szt. faktur wystawionych przez podwykonawców Herkules Infrastruktura – kara w wysokości 15 650 000,00 zł.

Jak wskazuje Compremum, w opinii SPC-2 wystawiona nota obciążeniowa w żaden sposób nie dotyczy zakresu prac oraz zobowiązań SPC-2 w ramach kontraktu, w tym nie wynika z działań lub zaniechań zależnych od SPC-2, która jest w toku wspomnianego wcześniej postępowania mediacyjnego, którego przedmiotem jest m.in. zmiana terminów wykonania etapów kontraktu.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wojna cenowa w drogownictwie, czy zawyżone kosztorysy?

Drogi i autostrady

Wojna cenowa w drogownictwie, czy zawyżone kosztorysy?

Mikołaj Kobryński 01 sierpnia 2023

Stabilny rynek zamówień publicznych to konkurencyjna kolej

Biznes i przemysł

Jak Słowacja chroni rynek zamówień publicznych?

Polityka i prawo

Jak Słowacja chroni rynek zamówień publicznych?

Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2023

Zobacz również:

NIK bardzo krytycznie o wdrażaniu ERTMS w PKP PLK

Inżynieria i innowacje

NIK bardzo krytycznie o wdrażaniu ERTMS w PKP PLK

Jakub Madrjas 06 sierpnia 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Intermodal i logistyka

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Intermodal i logistyka

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Wojna cenowa w drogownictwie, czy zawyżone kosztorysy?

Drogi i autostrady

Wojna cenowa w drogownictwie, czy zawyżone kosztorysy?

Mikołaj Kobryński 01 sierpnia 2023

Stabilny rynek zamówień publicznych to konkurencyjna kolej

Biznes i przemysł

Jak Słowacja chroni rynek zamówień publicznych?

Polityka i prawo

Jak Słowacja chroni rynek zamówień publicznych?

Mikołaj Kobryński 27 czerwca 2023

Zobacz również:

NIK bardzo krytycznie o wdrażaniu ERTMS w PKP PLK

Inżynieria i innowacje

NIK bardzo krytycznie o wdrażaniu ERTMS w PKP PLK

Jakub Madrjas 06 sierpnia 2023

GSM-R: Tysiąc dni opóźnienia i gigantyczne roszczenia

Intermodal i logistyka

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Intermodal i logistyka

PKP PLK: Herkules nie może odstąpić od umowy

Łukasz Malinowski 31 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5