Umowa na przebudowę Nabrzeża Indyjskiego między Grupą NDI a Portem Gdynia została pod-pisana w grudniu 2022 roku. Niecałe trzy miesiące później na budowie trwają już prace kafarowe, a ich zaawansowanie wynosi 70%.
Główne zadanie to przebudowa na długości około 540 metrów Nabrzeża Indyjskiego, które zo-stanie też poszerzone o 6 metrów. Nowa ściana nabrzeża zostanie wykonana z kotwionych pali rurowych oraz stalowych grodzic. Kotwienie ściany odbywać się będzie na głębokości około 10 metrów pod powierzchnią wody. Podczas instalacji mikropali niezbędne będzie zaangażowanie pontonu typu jack-up, który zapewni stabilne podłoże dla wiertnicy. Przebudowa obejmuje wy-konanie układu kolejowo-drogowego, instalacji technologicznych, nowych elementów wyposażenia nabrzeża, konstrukcji oczepu żelbetowego oraz samochodowo-kolejowego kosza przyjęciowego. Istniejąca estakada zostanie wydłużona.
Prace czerpalne zostaną wykonane do głębokości technicznej -15,5 metra. Kubatura prac czer-palnych to około 80 tys. m3. Teren inwestycji zostanie oczyszczony z niewybuchów i pogłębiony do rzędnej -15,5 metra, tak, aby umożliwić dostęp do nabrzeża masowcom przypływającym do Portu Gdynia. W przyszłości nowa konstrukcja nabrzeża będzie umożliwiała pogłębienie akwenu do -17 metra.
Aktualnie na Nabrzeżu Indyjskim wykonywane są prace kafarowe: pogrążanie elementów ściany nabrzeża, takich jak pale rurowe i grodzice stalowe. Zaawansowanie tych robót wynosi 70%. W robotach kafarowych wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt bez którego wykonanie prac trwałoby dużo dłużej są to m.in. ponton kotwiony za pomocą pali o długości prawie 90 metrów, palownice i wibromłoty. Dodatkowo ich pracę wspomagają dźwigi, które dostarczają elementy konstrukcyjne o masie do 24 ton (rury stalowe stanowiska dalbowego). Dodatkowo trwa rozbiórka umocnienia dna oraz rozbiórka wyposażenia hydrotechnicznego i nawierzchni kolejowo-drogowej nabrzeża.
– W ramach przebudowy wykonaliśmy m.in. tymczasowe stanowisko przeładunkowe, w skład, którego wchodzą dwie dalby, pomosty komunikacyjne oraz platforma pływająca pod rurociągi przesyłowe dla użytkownika nabrzeża– mówi Zuzanna Matuszewska, Inżynier Budowy z Grupy NDI.
Jakie są kolejne cele na budowie? – W najbliższych tygodniach planujemy rozpocząć prace związane z wykonaniem robót żelbetowych, mikropali kotwiących, przeszukaniem dna akwenu i wydobyciem obiektów niebezpiecznych oraz roboty czerpalne – dodaje Sylwia Rogall, Dyrektor Projektu z Grupy NDI. - Mikropale będą montowane pod wodą i na lądzie.
Grupa NDI ma 22 miesiące na wykonanie całości kontraktu, ale już po 16 miesiącach odda do użytkowania pierwszy z odcinków inwestycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.