Budowa S17 od Zamościa do Hrebennego czy S19 Białystok – Lubartów, to przykłady inwestycji, na które przetargi mają ruszyć w przyszłym roku. W sumie największy drogowy inwestor ma plan postępowań obejmujący 28 zadań, dzięki którym powstaną 343 km dróg. – Będziemy gotowi na więcej – zapowiada szef GDDKiA Tomasz Żuchowski.
Branża drogowa może szykować zasoby pod inwestycje planowane przez największego administratora dróg publicznych. GDDKiA przedstawiła wykonawcom swoje plany w zakresie przetargów planowanych do ogłoszenia w roku 2021. W sumie to 29 zadań, w tym 25 to te duże, zapisane w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, natomiast 4 to zadania z Programu budowy 100 obwodnic.
Większość inwestycji będzie realizowana we wschodniej części Polski. – To tam są największe potrzeby – mówi Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.
I tak na rynek trafi droga ekspresowa S17. Mowa o trzech odcinkach realizacyjnych pomiędzy Zamościem a Hrebennem. W sumie to 47,5 km przyszłej ekspresówki.
Siedem odcinków będzie do zrealizowania w ramach budowy drogi S19 Białystok – Lubartów. Powstanie w ten sposób ponad 84 km przyszłej Via Carpatia.
Do wykonawców mają też trafić 3 odcinki S19 Rzeszów – Barwinek (łącznie blisko 40 km) oraz S74 Przełom/Mniów – Kielce (ok. 21 km).
GDDKiA ogłosi również przetargi na zadania planowane wcześniej do realizacji w ramach PPP – mowa o S10 Toruń – Bydgoszcz oraz S6 Koszalin – Słupsk – zlecone będą odcinki między obwodnicą Koszalina i Sianowa a węzłem Słupsk Zachód (ponad 46 km).
Ruszyć mają także przetargi na 5 dużych obwodnic w ramach PBDK tj. obwodnice Opatowa (S74 i DK-9), Nowego Sącza i Chełmca (DK-28), Kołbieli (DK-50), Morawicy i Woli Morawickiej (DK-73) oraz Zabierzowa (DK-79).
Te duże zadania mają być uzupełnione inwestycjami w ramach Programu budowy 100 obwodnic: mowa o obejściach Zabierzowa, Tarnowa, Gorajca, Dzwoli, Strykowa i Kostrzyna nad Odrą.
W sumie do wybudowania zlecone zostaną 343 km.
– Szacujemy te zadania na 18-20 miliardów zł – ocenił Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. Jego zdaniem, to dobry plan z punktu widzenia branży, gdyż to, na czym najbardziej zależy wykonawcom, to w miarę wyrównany poziom zlecanych zadań każdego roku.
– Będziemy także gotowi z dokumentacją dla trzeciego pasa A2 od Łodzi do Konotopy oraz S7 Czosnów – Kiełpin i Kiełpin – trasa AK – informuje Tomasz Żuchowski. – Nie pokazujemy tego ze względu na ograniczenia w finansowaniu. Mamy nadzieję, że te pieniądze zostaną wygospodarowane – mówi Tomasz Żuchowski.