Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Gdańsk: Oczyszczono dno pod budowę pływającego terminala LNG

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Gdańsk: Oczyszczono dno pod budowę pływającego terminala LNG
fot. Avallav (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Budowa drugiego terminala LNG w Polsce zbliża się coraz większymi krokami. Państwowa spółka Gaz-System zakończyła badanie dna w rejonie planowanego punktu cumowania jednostek FSRU i rurociągu, łączącego stanowisko z lądem, wraz z jego oczyszczeniem. Usunięcie materiałów niebezpiecznych przybliża spółką do rozpoczęcia robót budowlanych.

Rosyjska agresja na Ukrainę w lutym 2022 roku uświadomiła wszystkim państwom, że uzależnianie się od jednego kierunku dostaw surowców energetycznych jest strategicznym błędem. Wstrzymywanie dostaw węglowodorów przez podmioty z Federacji Rosyjskiej do wielu państw członkowskich Unii Europejskich, czy też wcześniejsze manipulowanie podażą w celu windowania cen gazu ziemnego na rynku europejskim, wydają się wystarczającym uzasadnieniem, aby zapewnić choćby fizyczną możliwość importu surowców energetycznych z innych kierunków niż wschodni.

Wydaje się, że w Polsce kolejne rządy szczęśliwie zdawały sobie z tego sprawę, realizując kilka ważnych projektów w zakresie bezpieczeństwa energetycznego ponad partyjnymi podziałami. W roku 2015 oddano do użytku terminal LNG w Świnoujściu, zaś w 2022 roku system gazociągów Baltic Pipe, łączący Polskę ze złożami norweskimi przez nowe odcinki rurociągów podmorskich i rozbudowany duński system przesyłowy. W efekcie rok 2023 był pierwszym, w którym Polska mogła funkcjonować z powodzeniem bez gazu ziemnego z Rosji, co było możliwe dzięki terminowym oddaniu do użytku systemu Baltic Pipe.

Wszystko wskazuje jednak na to, że zużycie tego surowca będzie rosło. Istotny wpływ na wzrost konsumpcji będzie miała transformacja energetyczna – niestabilność odnawialnych źródeł energii powoduje zwiększone zapotrzebowanie na wysoce dyspozycyjne moce rezerwowe, jakimi mogą być bloki gazowo-parowe. Dodatkowo Polska może stać się hubem gazowym dla Europy Środkowo-Wschodniej, w której inne państwa także podejmują starania ukierunkowane na zerwanie zależności od Rosji w tym zakresie.

Drugi terminal LNG odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie

Dlatego od lat planowana jest budowa drugiego terminala LNG w postaci pływającej jednostki magazynowania i regazyfikacji (ang. Floating Storage Regasification Unit) w Zatoce Gdańskiej, w rejonie portu morskiego w Gdańsku. Wybuduje go państwowy Gaz-System, spółka zarządzająca siecią gazociągów przesyłowych, terminalem LNG w Świnoujściu oraz odcinkiem Baltic Pipe na dnie Morza Bałtyckiego.

W ramach inwestycji powstanie stanowisko przeznaczone do cumowania dwóch jednostek FSRU oraz łączący je z lądem 3-kilometrowy podmorski gazociąg. Na razie do stanowiska cumować będzie jedna jednostka FSRU o zdolności regazyfikacji LNG do 6,1 mld m3 gazu ziemnego. W przeszłości rozpatrywano wyczarterowanie na starcie drugiej, nieco mniejszej jednostki, która umożliwiłaby regazyfikację LNG do 4,5 mld m3, jednak przeprowadzone badanie rynkowe nie wykazało wystarczającego zainteresowania dodatkową przepustowością.

Hinc: Przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa

Realizacja inwestycji jest już dość zaawansowana – uzyskano dla niej decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, zabezpieczono finansowanie, a także wybrano partnera w postaci japońskiego armatora Mitsui O.S.K. Lines, od którego Gaz-System wyczarteruje jednostkę FSRU. Niedawno zakończono także rozpoczęte jesienią ubiegłego roku badania dna w rejonie planowanego obiektu. Podczas ich realizacji usunięto również materiały niebezpieczne, takie jak niewybuchy, niewypały, czy substancje chemiczne. Badano także dno pod kątem występowania wartościowych przedmiotów archeologicznych.

– W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości – powiedział Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-Systemu.

Realizowane badanie dna polegało na wyszukiwaniu przez specjalistyczny statek metalowych obiektów ferromagnetycznych. Po sporządzeniu liczby obiektów do weryfikacji do działań przystąpili doświadczeni nurkowie. W realizacji działań uczestniczyła również Marynarka Wojenna, do której zadań należała neutralizacja materiałów niebezpiecznych. Podczas badań zlokalizowano 12-metrowy wrak statku, drewniany kabestan oraz kotwice.

Prace budowlane już w 2025 roku

Zakończone badanie dna to kolejny kamień milowy w realizacji zadania. Równolegle trwają wstępne prace projektowe, zarówno dotyczące stanowiska do cumowania jednostek FSRU na morzu, jak i gazociągu podmorskiego, a także badania dotyczące falowania wód Zatoki Gdańskiej w rejonie inwestycji. Trwają także przygotowania do ogłoszenia przetargu, w którym wyłoniony zostanie generalny wykonawca inwestycji. Według pełnomocnika rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Macieja Bando przedsięwzięcie będzie kosztowało ok. 4,7 mld zł.

Zaawansowane są również przygotowania do budowy gazociągów pomiędzy Gdańskiem a Gustorzynem, które umożliwią wprowadzenie dodatkowych wolumenów gazu ziemnego z kierunku północnego do polskiego systemu przesyłowego. W tym przypadku Gaz-System dysponuje już kompletem pozwoleń, umożliwiających przystąpienie do realizacji robót budowlanych. Warto dodać, że ta część inwestycji będzie współfinansowana ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.

Realizacja robót budowlanych ma się rozpocząć już w przyszłym roku. W efekcie już na przełomie roku 2027 i 2028 możliwe będzie oddanie do użytku pierwszej jednostki FSRU w Polsce. 100% jej przepustowości zarezerwował ORLEN, który po połączeniu z PGNiG w 2022 roku jest jego sukcesorem w charakterze de facto monopolisty na polskim rynku gazowym. Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w ostatnich miesiącach, jednostki FSRU w błyskawicznym tempie są oddawane do użytku w Niemczech, co jest możliwe dzięki specustawom.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk w europejskiej pierwszej dziesiątce!

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk w europejskiej pierwszej dziesiątce!

Mikołaj Kobryński 05 kwietnia 2024

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Biznes i przemysł

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

oprac. ep. 22 marca 2024

Zobacz również:

Zarząd Gaz-Systemu w komplecie

Biznes i przemysł

Zarząd Gaz-Systemu w komplecie

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Studium wykonalności połączenia gazowego Polska-Litwa

Intermodal i logistyka

Strategiczna współpraca Gaz-Systemu z Chorwatami

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Port Gdańsk w europejskiej pierwszej dziesiątce!

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk w europejskiej pierwszej dziesiątce!

Mikołaj Kobryński 05 kwietnia 2024

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Biznes i przemysł

Była wiceminister na czele Portu Gdańsk

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

Intermodal i logistyka

Porr ma dwa kontrakty w Porcie Gdańsk

oprac. ep. 22 marca 2024

Zobacz również:

Zarząd Gaz-Systemu w komplecie

Biznes i przemysł

Zarząd Gaz-Systemu w komplecie

Mikołaj Kobryński 27 marca 2024

Studium wykonalności połączenia gazowego Polska-Litwa

Intermodal i logistyka

Strategiczna współpraca Gaz-Systemu z Chorwatami

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5