Partner serwisu
Biznes i przemysł

Gaz-System wybrał dostawcę jednostki FSRU

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-02-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Gaz-System wybrał dostawcę jednostki FSRU
fot. Mitsui O.S.K. Lines
Operator systemu gazociągów przesyłowych, zarządzający również terminalem LNG w Świnoujściu, wybrał armatora, który dostarczy pływającą jednostkę regazyfikacji LNG, która będzie cumowała w porcie morskim w Gdańsku.  Będzie to japońska spółka Mitsui O.S.K. Lines. Oznacza to przejście do etapu negocjacji nad umową czarterową.

Zawieszenie dostaw gazu ziemnego do Polski i wielu innych państw członkowskich Unii Europejskiej przez Federację Rosyjską w 2022 roku udowodniło, jak bardzo dalekowzrocznymi decyzjami było powstanie terminala LNG w Świnoujściu oraz systemu gazociągów Baltic Pipe, łączących Polskę ze złożami norweskimi przez duński system przesyłowy. Należy jednocześnie spodziewać się, że konsumpcja gazu ziemnego w perspektywie najbliższych 15-25 lat w Polsce i w regionie znacząco wzrośnie. Stanie się tak za sprawą istotnej roli elektrowni gazowych w transformacji energetycznej – mogą one uzupełniać niestabilne OZE jako moce rezerwowe

Dlatego Gaz-System, operator systemu gazociągów przesyłowych, od kilku lat przygotowuje projekt budowy pływającego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej. Sprawy nabrały przyspieszenia po rosyjskiej inwazji na Ukrainę i wspomnianym odcięciu dostaw gazu ziemnego z kierunku wschodniego. Pływająca jednostka regazyfikacji LNG, czyli tzw. FSRU, zapewni zdolność regazyfikacji LNG do 6,1 mld m3 gazu ziemnego. To duży wolumen, zważywszy na fakt, że Polska zużywała w 2019 roku ok. 20 mld m3, przy czym 3-4 mld m3 zapewnia wydobycie krajowe. Jednostka FSRU będzie cumowała w gdańskim porcie morskim, ok. 3 kilometry od linii brzegowej pomiędzy ujściami Martwej Wisły oraz Wisły Śmiałej. Już w sierpniu pełna moc regazyfikacyjna została zarezerwowana na okres 15 lat przez ORLEN.

W postępowaniu przetargowym dotyczącym czarterowania FSRU wybrana została oferta japońskiego armatora Mitsui O.S.K. Lines. – Wybór dostawcy jednostki regazyfikacyjnej LNG jest ważnym kamieniem milowym w realizacji Programu FSRU, nad którym Spółka pracowała od wielu miesięcy. W najbliższym czasie skoncentrujemy się na wypracowaniu szczegółowych warunków umowy czarterowej tzw. Time Charter Party. Następnie musimy uzyskać niezbędne zgody korporacyjne organów Spółki na podpisanie kontraktu z armatorem – tłumaczy Andrzej Kensbok, wiceprezes zarządu Gaz-Systemu.




Armator posiada 140-letnie doświadczenie na rynku żeglugowym. Posiada flotę składającą się z blisko 800 statków, w tym prawie 120 metanowców LNG, z czego 7 stanowią jednostki FSRU. Tym samym jest to największa flota FSRU na świecie. – Jesteśmy przekonani, że ogromne doświadczenie eksploatacyjne i techniczne, które zdobyliśmy w ciągu naszej 140-letniej działalności w branży, wraz z naszym potencjałem finansowym przyczyni się do sprawnej realizacji projektu i zapewni bezproblemową, bezpieczną i wydajną obsługę Gaz-System – wskazuje Toshinobu Shinoda, dyrektor zarządzający w Mitsui O.S.K. Lines.

Pierwotnie Gaz-System przymierzał się do wyczarterowania drugiej, nieco mniejszej jednostki FSRU, która zapewniłaby zdolności regazyfikacyjne na poziomie 4,5 mld m3 rocznie. Miałaby ona obsługiwać przede wszystkim potrzeby naszych partnerów w Europie Środkowo-Wschodniej. Rozpatrywane były w tym kontekście w szczególności dostawy do Czech, co wymagałoby jednak budowy interkonektora Stork II – istniejące połączenia międzysystemowe pomiędzy Polską a Czechami nie zapewniają wystarczającej przepustowości. W ostateczności Czesi zdecydowali się na import gazu ziemnego z Niemiec, które w szybkim tempie budują terminale LNG, co mogło zadecydować o odstąpieniu od planów pozyskania drugiej jednostki FSRU przez Gaz-System.

Oddanie do użytku pierwszej planowanej jednostki FSRU zaplanowano na przełom 2027 i 2028 roku. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych. Budowa gazociągów lądowych, umożliwiających wprowadzenie do systemu przesyłowego dodatkowych wolumenów z Gdańska, została uwzględniona w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach programu REPowerEU. Z kolei prace przedinwestycyjne dotyczące budowy jednostki FSRU uzyskały dofinansowanie w ramach instrumentu Łącząc Europę.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Polityka i prawo

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Mikołaj Kobryński 30 stycznia 2024

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2024

Gdańsk: Zakończono przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Polityka i prawo

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Mikołaj Kobryński 30 stycznia 2024

Baza paliwowa w Dębogórzu do rozbudowy

Intermodal i logistyka

Baza paliwowa w Dębogórzu do rozbudowy

Mikołaj Kobryński 23 stycznia 2024

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Pozostałe z wątku:

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Polityka i prawo

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Mikołaj Kobryński 30 stycznia 2024

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Intermodal i logistyka

Port morski w Gdańsku rośnie na paliwach

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2024

Gdańsk: Zakończono przebudowę rejonu Nabrzeża Przemysłowego

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Polityka i prawo

Trójmiasto: Zmiany w radach nadzorczych portów morskich

Mikołaj Kobryński 30 stycznia 2024

Baza paliwowa w Dębogórzu do rozbudowy

Intermodal i logistyka

Baza paliwowa w Dębogórzu do rozbudowy

Mikołaj Kobryński 23 stycznia 2024

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Bliżej pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 12 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5