Państwowy Gaz-System poinformował, że zawarte zostały wszystkie umowy na dostawę komponentów dla trzech nowych gazociągów lądowych, które zapewnią połączenie pływającego gazoportu w Zatoce Gdańskiej z krajowym systemem przesyłowym gazu ziemnego. Ich łączna wartość opiewa na ponad 680 mln zł. Zamówienia trafią głównie do polskich przedsiębiorstw.
Choć proces transformacji energetycznej w Polsce jest opóźniony wiele lat i nadal przebiega dość opornie, nasz kraj może poszczycić się wieloma sukcesami w zakresie dywersyfikacji dostaw surowców energetycznych. Decyzje dotyczące rozbudowy infrastruktury przeznaczonej do importu węglowodorów drogą morską, umożliwiające uniezależnienie od dostaw z Federacji Rosyjskiej, zostały podjęte wiele lat przed rosyjską inwazją na Ukrainę, która zmieniła oblicze europejskiego środowiska bezpieczeństwa.
Od grudnia 2015 roku funkcjonuje terminal LNG w Świnoujściu, który umożliwia import skroplonego gazu ziemnego z całego świata. Jego zdolności regazyfikacyjne wynosiły początkowo 5 mld m3. Dziś wynoszą 6,2 mld m3, natomiast realizowana obecnie rozbudowa obiektu umożliwi ich zwiększenie aż do 8,3 mld m3. W roku 2022 oddano do użytku system gazociągów Baltic Pipe, łączący Polskę ze złożami norweskimi przez nowe odcinki gazociągów podmorskich i rozbudowany duński system przesyłowy. Umożliwia on import do 10 mld m3 surowca rocznie.
Świnoujski gazoport i Baltic Pipe tworzą tzw. Bramę Północną, która stanowi obecnie podstawę infrastruktury importowej gazu ziemnego do Polski. Ponadto istnieją połączenia międzysystemowe z państwami sąsiednimi, a krajowe wydobycie oscyluje od lat w przedziale 3-4 mld m3. Istniejący system umożliwia pokrycie krajowego zapotrzebowania na gaz ziemny z nawiązką. Za sprawą transformacji energetycznej, która w najbliższych 15-20 latach spowoduje znaczący wzrost zapotrzebowania na ten surowiec jako paliwo przejściowe, konieczna stała się dalsza rozbudowa zdolności importu LNG drogą morską.
W efekcie podjęta została decyzja o realizacji koncepcji budowy terminala LNG na terenie portu morskiego w Gdańsku. Będzie to jednak zupełnie inny obiekt niż w Świnoujściu. Składać będzie się ze specjalnego nabrzeża postojowo-cumowniczego w odległości ok. 3 kilometrów od linii brzegowej, połączonego z lądem gazociągiem podmorskim. Będzie do niego cumować na stałe tzw. jednostka FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit), która zapewni zdolności regazyfikacyjne LNG do 6,1 mld m3 w skali roku.
Wprowadzenie dodatkowych wolumenów gazu ziemnego z Gdańska do krajowego systemu przesyłowego wymagać będzie budowy nowych gazociągów. Chodzi o trzy odcinki, tworzące ciąg Gdańsk – Kolnik – Gardeja – Gustorzyn. Jak poinformował Gaz-System, zawarty został już komplet umów na dostawy komponentów dla inwestycji. Ich łączna wartość przekracza 680 mln zł. Wśród zakontraktowanych elementów wymienić należy rury, łuki, czy armaturę przesyłową.
– Realizacja przez Gaz-System kolejnych etapów budowy infrastruktury, która będzie umożliwiała transport gazu z gdańskiego terminala FSRU jest niezwykle istotna dla zapewnienia bezpieczeństwa i dywersyfikacji dostaw. Tego typu inwestycje są niezbędne, abyśmy mogli zabezpieczyć potrzeby naszej gospodarki w procesie transformacji energetycznej. Dodatkowo, budowa nowych gazociągów od Gdańska do Gustorzyna wzmocni krajowy system przesyłowy, co jest niezbędne dla stabilności energetycznej Polski – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej.
Co istotne, większość zakontraktowanych komponentów wyprodukują polskie podmioty. Za dostawy rur o łącznej długości rzędu 254 kilometrów odpowiadać będą Izostal i Ferrum. Ich dostawę przewidziano w okresie od stycznia do sierpnia w 2025 roku. Pierwsza z wyżej wymienionych spółek dostarczy ponadto 98 łuków produkowanych metodą gięcia indukcyjnego. Ich dostawa nastąpi w tym samym roku na przestrzeni dwóch miesięcy – kwietnia i maja. Armaturę przesyłową w postaci 417 zaworów dostarczą dwa podmioty – Gazomet oraz polsko-czeskie konsorcjum P.R.U.H. ARMA-POL Stanisław Kulka, Robert Płotnicki i Armatury Group. Wszyscy dostawcy zostali wybrani w drodze postępowania przetargowego na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych.
– Dostawy inwestorskie materiałów są ważnym elementem budowy gazociągów. Naszych dostawców wyłaniamy w transparentnych postępowaniach przetargowych dbając o zapewnienie najwyższej jakości materiałów oraz uzyskanie konkurencyjnych cen. Cieszę się, że strategiczną dla bezpieczeństwa energetycznego kraju inwestycję będziemy realizować głównie z udziałem polskich firm – dodaje Sławomir Hinc, prezes zarządu Gaz-Systemu.