Partnerzy serwisu:
Biznes i przemysł

Pierwsza elektrownia atomowa ruszy 7 lat później niż planowano

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
12-05-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PAP MediaRoom

Podziel się ze znajomymi:

Duża elektrownia atomowa ruszy najpewniej około 2040 r. To data realna. Dotychczas podawany rok 2033 jest niemożliwy do utrzymania - zapowiedziała Marzena Czarnecka, minister przemysłu, podczas panelu dyskusyjnego „Polska energia: ambitnie i bezpiecznie”, który miał miejsce podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbywającego się w Katowicach w dniach 7-9 maja.

Podczas XVI Europejskiego Kongresu Gospodarczego firma doradcza Kearney zaprezentowała raport dotyczący transformacji energetycznej Polski. Według jego twórców potrzebny jest lider procesu transformacji, który ją przeprowadzi. Taką rolę, jednoczącą graczy rynkowych, mógłby odegrać specjalnie powołany międzyresortowy zespół rządowy. Pierwszym krokiem powinno być stworzenie strategii rozwoju sektora energetycznego do 2050 r., w której określone zostanie, gdzie jesteśmy i co chcemy osiągnąć.

Rząd już rozpoczął tego typu działania. Mówiła o nich Marzena Czarnecka, minister przemysłu.

– Duża elektrownia atomowa ruszy najpewniej około 2040 r. To data realna. Dotychczas podawany rok 2033 jest niemożliwy do utrzymania – zapowiedziała Marzena Czarnecka.
Rząd planuje też wyodrębnienie aktywów węglowych z grup energetycznych. Celem jest pozyskanie finansowania.

– Wydzielenie aktywów węglowych mogłoby rozpocząć się jeszcze w tym roku, zakończyć w przyszłym. Jest to wykonalne – informował Dariusz Marzec, prezes zarządu, PGE Polskiej Grupy Energetycznej.

– Jak tylko wydzielimy kopalnie, to zyskamy dostęp do finasowania i natychmiast zaczniemy inwestycje w OZE – dodał Grzegorz Lot, prezes zarządu, TAURON Polska Energia.

Dariusz Marzec, prezes zarządu, PGE Polska Grupa Energetyczna, dostrzegł współdziałanie rynku w jednym kierunku - w kierunku transformacji.

– Chcemy aktywnie uczestniczyć w transformacji energetycznej, budujemy dużo OZE, mamy koncesję na morskie elektrownie wiatrowe, na fotowoltaikę – wyliczał Grzegorz Kinelski, prezes zarządu spółki Enea.

Marcin Okoński, partner w firmie Kearney, zauważył, że synchronizacja działań głównych graczy rynku postępuje, a wytwórcy energii mówią jednym głosem.

– Nie można podejmować pochopnych działań. Transformacja to proces ciągły, a nie chwilowy i gwałtowny – stwierdził Marcin Okoński.

Grzegorz Onichimowski, prezes zarządu Polskich Sieci Elektroenergetycznych, przekonywał, że w kolejnych latach zapotrzebowanie na energię będzie większe, m.in. z powodu rozwoju informatyki. Tymczasem działające w Polsce elektrownie węglowe dobiegają do końca wieku użytkowania. Według niego już dziś trzeba rozwijać nowe rodzaje elektrowni, np. gazowe. Ważne są też inwestycje w elektrownie wiatrowe i fotowoltaikę. Ale przede wszystkim istotne są optymalizacja i jak najefektywniejsze wykorzystywanie już istniejących systemów.

– Zakładam, że w 2050 r. 100 proc. odbiorców będzie kupowało zieloną energię. Jak to się nie uda, to ucierpi przemysł, nie będzie inwestorów. Transformacja energetyczna to warunek konieczny do rozwoju gospodarki – podsumował Grzegorz Lot.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Branża TSI: Dekarbonizacja to konieczność

Intermodal i logistyka

Branża TSI: Dekarbonizacja to konieczność

Roman Czubiński 28 maja 2023

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Intermodal i logistyka

Siemens: Systemy ładowania muszą ze sobą współpracować

Drogi i autostrady

FPPE: Potrzeba więcej zachęt finansowych dla kupujących samochody elektryczne

Drogi i autostrady

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 05 września 2020

GDDKiA: Inwestycje w infrastrukturę ratują stabilność gospodarki

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Branża TSI: Dekarbonizacja to konieczność

Intermodal i logistyka

Branża TSI: Dekarbonizacja to konieczność

Roman Czubiński 28 maja 2023

Logistyka: Szanse przed Polską. Czy zostaną wykorzystane?

Intermodal i logistyka

Siemens: Systemy ładowania muszą ze sobą współpracować

Drogi i autostrady

FPPE: Potrzeba więcej zachęt finansowych dla kupujących samochody elektryczne

Drogi i autostrady

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk: Bez kolei porty nie istnieją

Roman Czubiński 05 września 2020

GDDKiA: Inwestycje w infrastrukturę ratują stabilność gospodarki

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5