O blisko ¼ wzrosły przychody z poboru opłat uzyskane przez Stalexport Autostrady w 2023 roku. W tym samym czasie natężenie ruchu na autostradzie wzrosło o 3 proc.
W 2023 roku Grupa Stalexport Autostrady uzyskała przychody w kwocie 508,9 mln zł. Rok wcześniej było to 413,9 mln zł. EBITDA wyniosła 211,6 mln zł w porównaniu do 145,5 mln zł za rok 2022.
Grupa wykazała ponad 121 mln zł zysku z działalności operacyjnej – to dwa razy więcej niż w okresie porównawczym (60,4 mln zł). Zysk netto za rok 2023 wyniósł 116,2 mln zł podczas gdy w roku 2022 było to 42,9 mln zł.
Przychody Staleksportu to przede wszystkim wpływy z poboru opłat za przejazd autostradą A4 z Katowic do Krakowa. Jak wynika z opublikowanych danych, wyniosły one 503,5 mln zł. w tej kwocie mieści się 319,4 mln zł wpływów od kierowców aut osobowych oraz 184,1 mln zł, które uiścili kierujący ciężkimi pojazdami.
Przychody z poboru opłat od samochodów osobowych rok do roku wzrosły o niespełna 26 proc., a od samochodów ciężarowych o niespełna 19 proc. (średnio wzrost wyniósł 23 proc.).
Natężenie ruchu na zarządzanej przez SAM autostradzie A4, gdyby uwzględnić wszystkie pojazdy, było o 3 proc. wyższe niż w roku 2022. Za wzrost odpowiadają jedna tylko samochody osobowe (+3,7 proc.), gdyż ruch ciężarówek był nieznacznie niższy (-0,6 proc.) w stosunku do roku poprzedzającego.
W 2027 roku kończy się koncesja dotycząca autostrady A4 Katowice – Kraków. Jeszcze poprzedni minister infrastruktury zapowiadał, że po tym okresie autostrada przejdzie pod zarząd Skarbu Państwa.
Obecne kierownictwo resortu, według dotychczasowych deklaracji, podtrzymuje ten kierunek działania.
Koncesjonariusz rozpoczął w tym roku remont autostrady, tak, by zgodnie z umową koncesyjną, przekazać ją państwu w stanie niewymagającym remontów przez dłuższy czas. Tym uzasadnia
planowaną od 1 kwietnia br. podwyżkę opłat za przejazd. Poprzedni wzrost stawek miał miejsce w kwietniu ub. roku.