Do roku 2025 wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce sięgnie 5 mld zł. Obecnie wynosi ona 3,5 mld zł. Najwięcej elementów prefabrykowanych jest wykorzystywanych w budownictwie kubaturowym. Dalszy rozwój rynku będzie zależało m.in. od realizacji zapowiedzianych przez rząd dużych inwestycji, w tym budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Całkowite przychody 50 największych producentów prefabrykatów w 2021 r. wyniosły rekordowe 5,5 mld zł, z czego 65% przypadło na elementy prefabrykowane – wynika z raportu Rynek ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce 2023-2028 opracowanego przez firmę badawczą Spectis. Oznacza to, że wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej w 2021 r. wyniosła rekordowe 3,5 mld zł.
Według analityków w 2022 r. dynamika rynku prefabrykacji spowolniła a jego wartość wyniosła 4,2 mld zł, co przekłada się na blisko 20% wzrost w ujęciu nominalnym. W 2023 r. nominalna dynamika rynku wyhamuje do blisko 10% i będzie odzwierciedlaniem przede wszystkim wzrostu kosztów produkcji. Z tego samego powodu dalszych wzrostów wartości rynku spodziewać się można w latach kolejnych, w wyniku czego do 2025 r. wartość rynku sięgnie 5 mld zł – prognozują analitycy.
Największym segmentem rynku ciężkiej prefabrykacji są elementy stosowane w budownictwie kubaturowym, w tym stopy i podwaliny fundamentowe, słupy, belki, dźwigary oraz schody. Na drugim miejscu jest segment stropów i balkonów, na trzecim rynek ścian kubaturowych.
Dopiero na czwartym miejscu są strunobetonowe podkłady kolejowe, które – jak zaznaczono w raporcie - jeszcze kilka lat temu plasowały się na drugim miejscu. Ten spadek przypisywany jest wyhamowaniu inwestycji realizowanych przez PKP PLK.
Mniejszy udział w rynku mają jak dotychczas belki mostowe, płyty i ścianki peronowe, płyty drogowe i tramwajowe, ściany i mury oporowe czy ekrany akustyczne.
Jak wskazują analitycy, sektor prefabrykacji od dekady konsekwentnie powiększa swój udział w gospodarce, ale w porównaniu do krajów skandynawskich czy ryku niemieckiego wciąż jest to niewielki udział. To z kolei świadczy o sporym potencjale dla dalszych wzrostów.
W perspektywie długoterminowej dynamika rynku uzależniona będzie przede wszystkim od realizacji rządowych zapowiedzi inwestycyjnych, w tym w obszarze dużych inwestycji energetycznych, inwestycji kolejowych współfinansowanych z budżetu unijnego na lata 2021-2027 oraz budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, która – zdaniem analityków – stwarza ogromne możliwości pod względem wykorzystania elementów prefabrykowanych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.