Rada pracownicza największego polskiego armatora, który wciąż funkcjonuje w dość archaicznej formie prawnej, jakim jest przedsiębiorstwo państwowe, ma nowego dyrektora naczelnego. Został nim Dariusz Doskocz, który po odwołaniu Andrzeja Wróblewskiego pełnił obowiązki dyrektora naczelnego w ostatnich miesiącach.
Polska Żegluga Morska to największy polski armator, powstały w 1951 roku w wyniku połączenia w ramach jednej organizacji znacjonalizowanego majątku armatorów działających przed II wojną światową. Jako jeden z nielicznych podmiotów gospodarczych w Polsce funkcjonuje do dziś w archaicznej formie prawnej przedsiębiorstwa państwowego. Większość pozostałych przedsiębiorstw państwowych znajduje się w stanie upadłości lub likwidacji. Po utworzeniu spółki akcyjnej Polskie Porty Lotnicze jedynym dużym przedsiębiorstwem państwowym pozostała właśnie PŻM. Jej organem nadzorującym jest minister infrastruktury. Co ciekawe, PŻM posiada szereg spółek kapitałowych.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w kwietniu, po przeprowadzeniu audytu rada pracownicza PŻM podjęła decyzję o odwołaniu dotychczasowego dyrektora naczelnego, Andrzeja Wróblewskiego, pełniącego funkcję od 2020 roku. Decyzja ta została następnie zaakceptowana przez wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewkę, który odpowiada w resorcie za gospodarkę morską i żeglugę śródlądową. Jako tymczasowy kierownik przedsiębiorstwa zastąpił go wówczas Dariusz Doskocz.
Wczoraj rada pracownicza jednogłośnie powołała Dariusza Doskocza na stanowisko dyrektora naczelnego, co oznacza zakończenie okresu tymczasowości w PŻM. Decyzja ta została podjęta w drodze konkursu, do którego zgłosiły się cztery osoby – trzech kandydatów aktualnie związanych zawodowo z armatorem oraz jeden były pracownik. Nowy dyrektor naczelny jest związany ze spółką od 29 lat. Był m.in. przewodniczącym rady pracowniczej oraz prezesem zarządu największej spółki zależnej, Żeglugi Polskiej. Przez wiele lat pracował również w Zakładzie Eksploatacji Floty PŻM. Jak przekazał rzecznik prasowy PŻM, Dariusz Doskocz rozpoczął karierę zawodową na morzu. Jest absolwentem Wydziału Nawigacji Wyższej Szkoły Transportu w Szczecinie. Studiował także ekonomikę transportu na Uniwersytecie Szczecińskim.
– Powołanie mnie na stanowisko dyrektora naczelnego Polskiej Żeglugi Morskiej traktuję jako duży zaszczyt, ale również jako wielkie zobowiązanie. Priorytetami będą odnowa tonażu masowców oraz wzmocnienie pozycji na bałtyckim rynku promowym – mówi cytowany w komunikacie prasowym Dariusz Doskocz. W tym kontekście warto dodać, że PŻM zamknęła rok 2023 stratą w wysokości 906 mln zł. Ujemny wynik finansowy wynikał jednak w dużej mierze z odpisów od wartości aktywów. Na działalności podstawowej także odnotowano stratę, jednakże w wysokości niespełna 131 mln zł.
Podstawowym biznesem dla PŻM jest towarowy ruch masowy, realizowany pod marką Polsteam. Armator posiada obecnie 54 masowce klasy kamsarmax, handysize i laker o łącznej ładowności 2,1 mln ton. Na rynku przewozów pasażerskich PŻM jest znana dzięki Unity Line, swojej spółce zależnej zarejestrowanej na Cyprze. To operator promowy, który wykorzystuje zarówno 4 jednostki należące do swojego właściciela, jak i 3 będące własnością prywatnego polskiego armatora Euroafrica Linie Żeglugowe. Promy PŻM obsługują relacje ze Świnoujścia do Ystad i Trelleborga w Szwecji.