Partner serwisu
Biznes i przemysł

Chińczycy i Węgrzy zeszli z budowy linii kolejowej Budapeszt - Belgrad

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
26-09-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Chińczycy i Węgrzy zeszli z budowy linii kolejowej Budapeszt - Belgrad
Fot. XinhuaPrace w niektórych miejscach były już bardzo zaawansowane. Np. w Kunszentmiklos
Chińczycy zeszli z placu budowy linii kolejowej Budapeszt – Belgrad na terenie Węgier. Prac nie realizuje także węgierski konsorcjant chińskiej firmy. Największy kolejowy projekt rządu Orbana kończy się spektakularną porażką. Pociągi między stolicami Węgier i Serbii nie kursują od 4 lat i nie wiadomo kiedy wrócą.

Wygląda na to, że kolejna próba wejścia chińskich firm na kolejowy rynek w Europie zakończyła się spektakularną porażką. Węgierskie media informują, że konsorcjum firm RM International Zrt, China Tiejiuju Engineering & Construction LLC oraz China Railway Electrification Engineering Group (Hungary) Ltd zaprzestało robót na linii kolejowej od Budapesztu do granicy z Serbią. Nawet węgierska firma wchodząca w skład konsorcjum - RM International - należąca do Lőrinca Mészárosa (prywatnie kolegi Viktora Orbana i byłego polityka partii Fidesz) opuściła plac budowy i…tymi samymi maszynami rozpoczęła modernizację linii kolejowej Budapeszt – Wiedeń. Tu działa jako V-Hid.

Jak podaje portal index.hu, większość maszyn i pracowników V-Híd z dnia na dzień opuściła budowę linii do Belgradu, zabrała ze sobą tysiące podkładów i rozpoczęła przebudowę linii Budapeszt – Wiedeń w okolicach miasta Győr, gdzie stan nasypów i podkładów był taki, że nie wystarczyło ograniczenie prędkości do 70 km/h.

Umowa nierealizowana i utajniona

O modernizacji linii kolejowej Budapeszt-Belgrad rząd zdecydował już w 2014 roku, a w 2015 roku uzgodniono szczegóły z władzami Chin i Serbii. Umowa została jednak zawarta dopiero cztery lata później, w 2019 roku, a prace rozpoczęły się dopiero w październiku 2021 roku.

Jak podają węgierskie media, są dwa powody zejścia chińskich firm z placu budowy. Pierwszym jest inflacja, która obniżyła wartość węgierskiej waluty. Kwoty, za które Chińczycy chcieli realizować kontrakt zaledwie dwa lata od wejścia na plac budowy są dla nich zbyt małe. Drugim powodem jest to, że Chińczycy nie są w stanie dostarczyć certyfikowanych na terenie Unii Europejskiej urządzeń ETCS, a chińskie urządzenia bezpieczeństwa różnią się zarówno od tych, jakie są stosowane w Unii, jak i nawet na Węgrzech! Jak podaje portal Telex.hu „Chińczycy z jakiegoś powodu od dawna wyobrażali sobie, że będą mogli wykorzystać swoją chińską technologię, która nie spełnia unijnych standardów”. A teraz prace weszły już w taki etap, w którym trzeba myśleć o montażu urządzeń i kabli.

Tymczasem urządzenia bezpieczeństwa na linii są niezbędne do tego, aby pociągi mogły bezpiecznie poruszać się z prędkością 160 km/h (Węgierski rząd nie zdecydował się na budowę linii w standardzie 200 km/h, pomimo tego, ze przebiega w płaskim terenie). Pikanterii temu wszystkiemu dodaje fakt, że inwestycja za chińskie kredyty miała utajnioną część zapisów.

Orban jedzie do Chin. Tematem numer jeden kolej

Wiktor Orban w najbliższych tygodniach uda się do Chin a pierwszym z tematów, jakie ma poruszyć, jest powrót chińskich firm na plac budowy. Koleje Węgierskie nadzorujące inwestycje będą miały dwa wyjścia – albo zabudować stare systemy bezpieczeństwa, co byłoby kuriozalne na tym ważnym europejskim korytarzu, albo wybrać osobną firmę, która zajęłaby się montażem ETCS/ERTMS. Powołanie konsorcjum V-HID i czeskiego AŻD, zajmującego się np. systemami bezpieczeństwa na linii Poznań – Szczecin, może świadczyć o takim zamiarze.

Jak podaje dailynewshungary.com, budowa była w 85% finansowana z chińskich kredytów, a w 15% ze środków węgierskiego państwa. Chińskie finansowanie inwestycji już zawieszono, przez co konflikt między obydwoma krajami osiągnął poziom dyplomatyczny. Łączny koszt budowy szacowano kilka lat temu na 2,1 mld euro. W tej kwocie, oprócz feralnych urządzeń ETCS/ERTMS, znajdowała się dobudowa drugiego toru na zaniedbanej linii.

U Serbów budowa i współpraca z Chińczykami idzie dobrze

Wcześniej zakończona ma być budowa odcinka linii po serbskiej stronie – od Belgradu do granicy węgierskiej. Całkowicie zakończono już prace między Belgradem a Nowym Sadem, gdzie kursują już piętrowe składy Stadlera z prędkością 200 km/h, kontynuowane są roboty na odcinku Nowy Sad – Subotica, która mają zakończyć się w ostatnich miesiącach 2024 roku. Tutaj prace też są realizowane głównie przez firmy chińskie, a cały kontrakt wart jest nieco ponad miliard euro.

W 2025 pociągi między Belgradem a Budapesztem miały kursować w 3,5 godziny, a Serbowie coraz częściej mówią o konieczności kupna nowego taboru do obsługi linii. Tymczasem nie zapowiada się, że linię uda się w ogóle skończyć w tym terminie.

Co gorsza, od 2019 roku międzynarodowe pociągi między stolicami nie kursują w ogóle, oddając pole lotnictwu i autobusom.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Inżynieria i innowacje

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Mateusz Kieruzal 11 sierpnia 2023

Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł

Drogi i autostrady

Hiszpanie z Chińczykami wygryźli Torpol z elektryfikacji Ełku

Intermodal i logistyka

Hiszpanie z Chińczykami wygryźli Torpol z elektryfikacji Ełku

kł, Rynek Infrastruktury 04 października 2021

Budimex: Zatrzymajmy wojnę cenową

Biznes i przemysł

Budimex: Zatrzymajmy wojnę cenową

Roman Czubiński 23 listopada 2020

Rail Baltica: Polsko-chińskie konsorcjum po raz trzeci

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Inżynieria i innowacje

W Chinach powstaje najwyższy most na świecie

Mateusz Kieruzal 11 sierpnia 2023

Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł

Drogi i autostrady

Hiszpanie z Chińczykami wygryźli Torpol z elektryfikacji Ełku

Intermodal i logistyka

Hiszpanie z Chińczykami wygryźli Torpol z elektryfikacji Ełku

kł, Rynek Infrastruktury 04 października 2021

Budimex: Zatrzymajmy wojnę cenową

Biznes i przemysł

Budimex: Zatrzymajmy wojnę cenową

Roman Czubiński 23 listopada 2020

Rail Baltica: Polsko-chińskie konsorcjum po raz trzeci

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5