DCT Gdańsk, operator największego terminala kontenerowego na Morzu Bałtyckim, podpisał umowę na budowę trzeciego terminala głębokowodnego T3. Umowę podpisano z konsorcjum Budimex S.A. i Dredging International NV. Prace rozpoczną się we wrześniu, po zakończeniu sezonu wakacyjnego.
Projekt T3 obejmie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz plac o powierzchni 36,5 hektara. Dodatkowo inwestycja zakłada zakup 7 nowych żurawi nabrzeżnych zdolnych do obsługi największych statków świata, oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG dla placu kontenerowego.
Jak zapowiada inwestor, otwarcie T3 dla działalności komercyjnej przewidywane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.
W pierwszej fazie już 4,5 mln TEU
- Podczas realizacji podejmiemy wszelkie środki ostrożności w celu ochrony środowiska naturalnego, organizmów i siedlisk morskich na obszarze, na który ma wpływ budowa. Po ukończeniu terminal będzie najnowocześniejszym obiektem tego typu na Morzu Bałtyckim i będzie odzwierciedlał nasze zaangażowanie w zrównoważone inwestycje i działanie, dzięki zmniejszeniu emisji CO2 zarówno w trakcie budowy, jak i przy użyciu sprzętu, który będziemy wykorzystywać w przyszłej działalności- powiedział Charles Baker, CEO DCT Gdańsk cytowany w komunikacie.
W pierwszej fazie nowy terminal zwiększy zdolność przeładunkową DCT Gdańsk o 1,7 mln TEU do poziomu 4,5 mln TEU (kontenery 20-stopowe) rocznie. Po zakończeniu T3 DCT Gdańsk będzie jednym z największych terminali kontenerowych w Europie, kontynuującym obsługę krajów Europy Środkowo-Wschodniej, krajów bałtyckich oraz ich międzynarodowych rynków handlowych, a także wspierającym polską gospodarkę. Inwestycja ta oznacza również znaczące wzbogacenie oferty usług dla klientów DCT Gdańsk oraz impuls do pozyskania nowych partnerów w zakresie usług i spedycji.
- Rozpoczęcie prac nad budową T3 będzie początkiem nowej ery przeładunku kontenerów w regionie Morza Bałtyckiego. Ta pionierska podróż rozpoczęła się w DCT Gdańsk 15 lat temu i jesteśmy dumni z naszych dotychczasowych osiągnięć oraz wdzięczni naszym klientom, pracownikom i wszystkim interesariuszom za wiarę i lojalność, które nam okazali. T3 to naturalny krok w naszej podróży, aby stać się autentycznym Baltic Hub - powiedział Charles Baker. Uznani wykonawcy
W komunikacie podkreślono, że Dredging International NV jest światowym liderem w dziedzinie pogłębiania dna morskiego, rozwiązań w zakresie energii morskiej, projektów infrastrukturalnych i środowiskowych. W ramach budowy T3 firma poprowadzi prace pogłębiarskie i rekultywacyjne w celu stworzenia 36-hektarowej platformy, która będzie stanowić podstawę nowego terminala. Prace pogłębiarskie i rekultywacyjne rozpoczną się we wrześniu a na początku 2023 roku budowa ściany północnej i południowej oraz głównego nabrzeża. Budimeksu przedstawiać nie trzeba - jest jedną z największych grup budowlanych w Polsce.
- Budimex zrealizuje w ramach konsorcjum z belgijską firmą kolejne, strategiczne w skali międzynarodowej, zadanie inwestycyjne. Rozbudowa terminala kontenerowego DCT Gdańsk o kolejny etap T3 sprawi, że DCT Gdańsk największy terminal kontenerowy na Bałtyku zwiększy swoje możliwości przeładunkowe o 1,7 mln TEU. Kontrakt przewiduje realizację prac w formule „Projektuj i Buduj”. Prace budowlane rozpoczniemy jak najszybciej po uzyskaniu wszystkich akceptacji Klienta dla Dokumentacji przedstawionej przez Konsorcjum oraz w terminach przewidywanych w Decyzji Środowiskowej dla tej inwestycji tj. po 01.09.2022. Do tego czasu trwać będą intensywne prace projektowe w zakresie branży hydrotechnicznej i robót czerpalnych.. Same prace budowalne zakładają wykonanie robót czerpalnych o kubaturze ponad 4 mln m3, wykonanie linii cumowniczej o długości ponad 700 m. Sam terminal T3 będzie miał powierzchnię ponad 360 000 m2, głębokość operacyjną 17 m i będzie pół automatyczny co jest nowością w Polsce i trendem obecnym w tej chwili na Świecie. Co warte jest także podkreślenia, umowa przewiduje stopniowe udostępnianie terminala Klientowi tak aby równolegle do budowy mógł on prowadzić operacje przeładunkowe. W chwili zakończenia budowy ponad 50 % powierzchni terminala będzie już wykorzystywane przez Klienta do działalności komercyjnej – podsumowuje Artur Popko – prezes Budimeksu w komunikacie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.