Lider polskiego rynku budowlanego oraz PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały aneks do umowy na modernizację stacji kolejowej Gdynia Port w ramach projektu “Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”. Uwzględniając aneks, wartość kontraktu przekracza 2 mld zł.
Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich była jednym z największych zadań realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe w mijającej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej. Choć
nie udało się zrealizować największego zadania, jakim miała być modernizacja linii kolejowej nr 201 na odcinku Maksymilianowo – Gdynia Główna wraz z budową drugiego toru (w Trójmieście trzeciego) i elektryfikacją, dużym sukcesem jest kompleksowa modernizacja stacji kolejowych przy portach morskich, które wcześniej były wąskim gardłem. W przypadku stacji kolejowej Gdynia Port prace zrealizował Budimex w ramach projektu “Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni”.
Jest to niewątpliwie największy kontrakt w tym obszarze, przewyższający
projekty realizowane w Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu zarówno pod względem wartości, jak i zakresu prac. W ramach inwestycji zmodernizowano tory o łącznej długości 115 kilometrów, a także 13 kilometrów dróg i 29 przejazdów kolejowo-drogowych. Dojazdy do bram zostały zelektryfikowane. Kontrakt obejmował również budowę Lokalnego Centrum Sterowania i dwóch nowych nastawni, a także budynku biurowego PKP Cargo, jak również remont trzech istniejących nastawni. Inwestycja była współfinansowana z funduszy europejskich w ramach instrumentu CEF (Łącząc Europę).
Wartość netto kontraktu, który został zawarty w 2019 roku, pierwotnie została ustalona na poziomie blisko 1,53 mld zł. Umowa była wielokrotnie aneksowana. Jak poinformował Budimex w raporcie bieżącym, aneks nr 6 zakłada zwiększenie wartości kontraktu o blisko 137 mln zł. Tym samym wartość umowy wynosi obecnie niespełna 2,02 mld zł. Zakończenie robót objętych umową wraz z późniejszymi aneksami przewidziano na 31 maja 2024 roku.
W efekcie realizacji inwestycji wzrośnie przepustowość kolejowej infrastruktury dostępowej w porcie morskim w Gdyni. Możliwa będzie obsługa składów o długości do 740 metrów o nacisku na oś na poziomie 22,5 tony. Zmniejszy się również emisja hałasu i zanieczyszczeń. Bez kompleksowej modernizacji układu torowego w gdyńskim porcie morskim trudno byłoby wyobrazić sobie realizację takich projektów, jak
Port Zewnętrzny, który ma zostać oddany do użytku na przełomie 2028 i 2029 roku, zapewniając zdolności przeładunkowe kontenerów na poziomie 2,5 mln TEU w skali roku.