Potentat na polskim rynku budowlanym zbuduje lądową część terminala instalacyjnego dla morskich elektrowni wiatrowych w Świnoujściu. To inwestycja spółki ORLEN Neptun, realizowana z myślą o pierwszej polskiej farmie wiatrowej offshore, jak i innych w przyszłości. Prace mają ruszyć już w październiku.
Jak informowaliśmy wielokrotnie na łamach “Rynku Infrastruktury” w ostatnich kilku miesiącach,
proces inwestycyjny w ramach projektu budowy terminala instalacyjnego dla morskich elektrowni wiatrowych w Świnoujściu zdaje się nabierać tempa. W czerwcu
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał dofinansowanie na realizację morskiej części inwestycji z funduszy europejskich w ramach drugiej edycji Instrumentu “Łącząc Europę” (CEF 2). Ta część obejmuje budowę dwóch nowych nabrzeży, wysuniętych w kierunku morza o 25 metrów w porównaniu z istniejącymi nabrzeżami. Pogłębiony zostanie także odcinek toru wodnego.
Pod koniec lipca ORLEN informował, że już w sierpniu wyłoniony zostanie generalny wykonawca lądowej części inwestycji.
Ostatecznie do wyboru generalnego wykonawcy doszło nieco później, jednak poślizg czasowy jest relatywnie niewielki. Lądową część inwestycji wykona Budimex, czołowy gracz na polskim rynku budowlanym. Przypomnijmy, że w ramach części lądowej terminala instalacyjnego na powierzchni 17 hektarów (na terenie dawnej stoczni remontowej) powstanie przestrzeń przeznaczona do składowania komponentów morskich elektrowni wiatrowych, takich jak wieże, łopaty i gondole, a także infrastruktura towarzyszącą, w tym administracyjno-biurowa. Prace budowlane mają zostać zrealizowane do przełomu 2024 i 2025 roku.
– Budowa pierwszych morskich farm wiatrowych w każdym kraju, wymaga kompleksowych, bardzo zaawansowanych przygotowań. Infrastruktura instalacyjna jest jednym z kluczowych elementów tego procesu. Uruchomiony w porcie w Świnoujściu terminal będzie pierwszą w Polsce i jedną z najnowocześniejszych w Europie tego typu budowlą obsługującą projekty offshore wind. Wybór wykonawcy terminala to kolejny ważny punkt harmonogramu projektu, który w sierpniu pozyskał warunkową decyzję inwestycyjną – komentuje cytowany w komunikacie prasowym Daniel Obajtek, prezes zarządu ORLEN.
Nie tylko ORLEN, nie tylko rynek polski
Świnoujski terminal instalacyjny ma zatrudniać ok. 100 pracowników, a wchodząca w jego skład infrastruktura umożliwi obsługę budowy do 80 turbin wiatrowych na morzu rocznie. Spółka ORLEN Neptun buduje go z myślą o pierwszej polskiej elektrowni wiatrowej offshore, jaką wybuduje Baltic Power, spółka joint venture zawiązana przez ORLEN i kanadyjski Northland Power. Projekt zakłada budowę 76 turbin wiatrowych o mocy 15 MW każda produkcji duńskiego Vestasa. Inwestycja będzie zlokalizowana na wysokości Łeby i Choczewa, 23 kilometry od linii brzegowej.
W przyszłości port instalacyjny będzie mógł jednak obsługiwać kolejne projekty inwestycyjne na rynku energii wiatrowej offshore – nie tylko płockiego giganta i nie tylko w Polsce, ale i na wodach duńskich, szwedzkich, czy niemieckich, czemu niewątpliwie powinna sprzyjać bardzo atrakcyjna lokalizacja. – Morska energetyka wiatrowa ma szansę stać się kołem zamachowym polskiej gospodarki. Rozbudowa portu w Świnoujściu o nowy terminal to wielka szansa na rozwój całego regionu – mówił wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Z kolei port serwisowy dla farmy wiatrowej Baltic Power powstanie w Łebie. Jego generalnym wykonawcą został Erbud. Wciąż czekamy natomiast na rozstrzygnięcie
ogłoszonego przez ZMPSiŚ przetargu na morską część inwestycji w Świnoujściu.