Spółka PKP PLK jest blisko rozstrzygnięcia przetargu na poprawę dostępności kolejowej Portu Gdynia. Zamówienie za niemal 2 mld zł najprawdopodobniej zrealizuje Budimex. Jego oferta była najtańsza, ale nawet po aukcji elektronicznej przekracza budżet inwestora.
Inwestycja przewiduje przebudowę stacji kolejowej Gdynia Port wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz liniami kolejowymi:
- Linia nr 201 (Gdynia Główna – Gdynia Port) od km 205,885 do km 210,763,
- Linia nr 228 (Gdynia Port GPF – Gdynia Port Oksywie) od km 5,618 do km 11,227,
- Linia nr 723 (Gdynia Chylonia – Gdynia Port GPF) od km -0,400 do km 2,078,
- Linia nr 961 (Gdynia Postojowa GP14 – Gdynia Port GPC) od km 0,000 do km 1,103,
- Linia nr 724 (Gdynia Port GPD – Gdynia Port GPO) od km 1,209 do km 2,157,
- Linia nr 725 (Gdynia Główna R21 – Gdynia Port GPD) od km – 0,164 do km 2,247.
Zadaniem wykonawcy będzie przeprowadzenie robót w zakresach m.in.: nawierzchni kolejowej wraz z podtorzem i odwodnieniem, urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), urządzeń i systemów telekomunikacyjnych, sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem, obiektów inżynieryjnych oraz obiektów kubaturowych. Dodatkowo zamówienie obejmuje realizację prac polegających na budowie obiektów służących ochronie środowiska, a także opracowanie dokumentacji podwykonawczej.
To drugie podejście do realizacji tego przedsięwzięcia. Pierwszy przetarg został ogłoszony w maju 2018 roku. Niestety oferty, które otrzymał zamawiający znacznie przekraczały budżet, przez co postępowanie zostało unieważnione. Później ruszył nowy konkurs na poprawę kolejowej dostępności Portu Gdynia. Tym razem do inwestora trafiły propozycje o
jeszcze wyższej cenie.
Zamawiający oceniał otrzymane propozycje zgodnie z poniższymi kryteriami: cena (80%), termin realizacji (10%), dostawa materiałów strategicznych (5%) oraz przewóz blokowy i ich zabudowa (5%). Do otwarcia ofert doszło 30 listopada. W bieżącym tygodniu (7 stycznia) PKP PLK przeprowadziła dodatkowo aukcję elektroniczną. Jak poinformowano, w jej wyniku najwyżej oceniona została propozycja Budimeksu, który obniżył cenę netto z 1,593 mld zł do 1,487 mld zł. W komunikacie giełdowym spółki poinformowano jednak, że nie oznacza to automatycznie wyboru oferty Budimeksu jako najkorzystniejszej, gdyż postępowanie dotyczące oceny ofert nie zostało ostatecznie zakończone.
Równolegle prowadzone są dwa przetargi dotyczące kolejowej dostępności Portu Gdańsk. Tam również znacząco przekroczono kosztorysy. Tym razem jednak przetargi mają zakończyć się podpisaniem umowy. Zgodnie z informacją z grudnia 2018 roku, rząd postanowił zwiększyć budżet tych inwestycji tak aby udało się je zrealizować (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).