Oferta złożona przez Budimex została uznana za najkorzystniejszą w przetargu na budowę drogi D35 Džbánov - Litomyšl w Czechach. Wykonawca czeka obecnie na zawarcie umowy dotyczącej innego kontraktu drogowego za południową granicą.
Budimex złożył ofertę wartą 3,423 mld koron czeskich, tj. ok. 586 mln zł. Jak podał wykonawca, realizacja tej inwestycji przewidziana jest na 1394 dni kalendarzowe. Inwestorem jest czeski odpowiednik naszej GDDKiA, tj. Ředitelství silnic a dálnic ČR (RSD).
Budimex zabiega o kontrakty w Czechach od około dwóch lat. Do tej pory firmie udało się pozyskać
kontrakt hydrotechniczny o wartości 113 mln zł. Chodzi o budowę polderu w Kutřinie. Jego realizacja trwa. Budimex przejął w tym przypadku kontrakt po wykonawcy, który zszedł z placu budowy.
Wykonawca z Polski został także wybrany do realizacji drogi D11 do granicy z Polską. W tym wypadku chodzi o inwestycję za ponad 2 mld zł, stanowiącą kontynuację polskiej drogi ekspresowej S3. Przetarg rozstrzygnięto w listopadzie, cały czas jednak umowa nie została zawarta – obecnie
trwa postepowanie odwoławcze przed czeskim urzędem antymonopolowym, odpowiednikiem Krajowej Izby Odwoławczej.- Żeby w Czechach wystartować z odpowiedzialną ofertą, uczyliśmy się tamtejszego rynku prawie dwa lata. Obecnie mamy kadrę, która przebywa w tym kraju od wielu miesięcy, która mówi po czesku i nauczyła się czeskiego prawa. Mamy tam inżynierów, którzy notyfikowali swoje dyplomy i uzyskali w Czechach uprawnienia - mówił niedawno
w rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Cezary Łysenko, członek zarządu Budimex odpowiedzialny m.in. za inwestycje za granicą.
Największy wykonawca z Polski realizuje także
kontrakt drogowy na Słowacji – mowa o drodze D1 Bratysława-Triblavina. W tym przypadku umowa została zawarta pod koniec 2022 roku. Pod koniec 2023 roku Budimex podpisał natomiast umowę na budowę linii kolejowej
Rail Baltica na Łotwie. To zadanie realizowane w ramach międzynarodowego konsorcjum mam wartość 3,7 mld euro. Realizacja jest przewidziana aż na 8 lat.