Początek stycznia przyniósł ważne informacje w kontekście budowy terminali serwisowych w małych portach morskich w Łebie i Ustce, które będą obsługiwały farmy wiatrowe na morzu w fazie eksploatacji. W przypadku inwestycji Polenergii i Equinora w Łebie wykonawca rozpoczął prace rozbiórkowe. Z kolei dla inwestycji PGE Baltica w Ustce wojewoda pomorski wydał pozwolenie na budowę.
Budowa farm wiatrowych na morzu w najbliższych kilkunastu latach będzie fundamentem transformacji energetycznej w Polsce. Z racji wieloletniego zapóźnienia w tym obszarze (dziś w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej nie funkcjonuje żadna farma wiatrowa) nasz kraj wprawdzie jest beneficjentem tzw. korzyści spóźnionego przybysza, związanych m.in. z możliwością zastosowania na starcie największych i najbardziej efektywnych ekonomicznie turbin wiatrowych, jednakże nie będzie mógł liczyć tzw. local content, czyli udział krajowych przedsiębiorstw w realizacji inwestycji, na satysfakcjonującym poziomie.
Z drugiej strony beneficjentami inwestycji w morską energetyką wiatrową stosunkowo szybko staną się polskie porty morskie. Wprawdzie pierwsza inwestycja offshore’owa, czyli projekt Baltic Power (joint venture Orlenu i kanadyjskiego Northland Power), będzie realizowana z wykorzystaniem portu instalacyjnego w Rønne na duńskiej wyspie Bornholm, jednak powstają już terminale instalacyjne w portach morskich w Gdańsku i Świnoujściu. Z kolei w szeregu małych portów morskich powstaną bazy operacyjno-serwisowe, obsługujące morskie farmy wiatrowe w fazie eksploatacji.
Początek stycznia przyniósł kolejne postępy w przygotowaniach do budowy terminali serwisowych w Łebie i Ustce, które realizują odpowiednio Polenergia i Equinor oraz PGE Baltica. W przypadku inwestycji w Łebie wykonawca, czyli Erbud, rozpoczął już prace rozbiórkowe na terenie pod budowę obiektu, w którym zatrudnienie znajdzie docelowo 100 pracowników. O ile jeden z partnerów, czyli Equinor, wyda ostateczną decyzję o akceptacji, Erbud będzie odpowiadał również za realizację robót budowlanych, których zakończenie zaplanowano na połowę 2026 roku. Baza operacyjno-serwisowa Polenergii i Equinora będzie dysponować linią brzegową o długości 140 metrów, co umożliwi obsługę do 4 statków serwisowych.
Z kolei w odniesieniu do projektu spółki PGE Baltica w Ustce wojewoda pomorski wydał decyzję o pozwoleniu na budowie. Terminal serwisowy powstanie na miejscu dawnej przetwórni ryb na powierzchni nieco ponad 2 hektarów. W grudniu przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie obiektu wygrała Korporacja Budowlana DORACO.
Oferty w postępowaniu złożyło łącznie sześć podmiotów, o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w listopadzie. W tym samym miesiącu wybrano także ofertę Sweco Polska w przetargu dotyczącym świadczenia usługi inżyniera projektu.