Partner serwisu
Biznes i przemysł

Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł

Dalej Wstecz
Data publikacji:
23-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-02-2024

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Bando: Koszt budowy FSRU to 4,7 mld zł
fot. AB Klaipėdos Nafta / lic. CC BY-SA 4.0
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Maciej Bando poinformował, że koszt budowy FSRU (czyli pływającego terminala LNG) w Zatoce Gdańskiej wyniesie 4,7 mld zł. Obiekt umożliwi import do Polski drogą morską wolumenów LNG w wielkości umożliwiającej regazyfikację do 6 mld m3 gazu ziemnego w systemie przesyłowym. 100% przepustowości zarezerwował już ORLEN.

Polska przez lata pozostawała uzależniona od dostaw gazu ziemnego z Federacji Rosyjskiej. Przy zapotrzebowaniu, które utrzymywało się przez dłuższy czas na poziomie 15 mld m3, krajowe wydobycie oscylowało w przedziale 3-4 mld m3, co powodowało konieczność importu brakujących wolumenów w kierunku wschodniego. Powodowało to w oczywisty sposób asymetrię w negocjacjach ze stroną rosyjską, a w długim okresie generowało również szereg ryzyk dla bezpieczeństwa energetycznego. Mówiąc najoględniej, Rosja dysponowała instrumentem nacisku, a potencjalnie nawet szantażu.

Akcja dywersyfikacja. Ponadpartyjny konsensus?

Wobec powyższego podczas pierwszych rządów PiS podjęta została decyzja polityczna dotycząca budowy terminala LNG w Świnoujściu, która została podtrzymana w okresie rządów PO-PSL, w którym obiekt zaczął powstawać. Jest to jeden z nielicznych, budujący przykład ponadpartyjnego konsensusu w kwestiach o strategicznym znaczeniu dla żywotnych interesów państwa polskiego.

Z kolei podczas kolejnych rządów PiS powstał system gazociągów Baltic Pipe, który umożliwił import nawet 10 mld m3 gazu ziemnego rocznie bezpośrednio ze złóż norweskich, a świnoujski terminal LNG został rozbudowany (kolejna rozbudowa umożliwi regazyfikację LNG do 8,3 mld m3 gazu ziemnego rocznie). Za rządów obydwu formacji powstawały także nowe połączenia międzysystemowe do państw ościennych.

Potrzebne kolejne zdolności importowe

Proces transformacji energetycznej wymusza jednak już dziś zwiększenie importu gazu ziemnego – w celu stabilizacji systemu przesyłowego w warunkach ograniczonej przewidywalności produkcji energii elektrycznej z OZE konieczna jest budowa nowych bloków gazowo-parowych. Dodatkowo wstrzymywanie dostaw surowca przez Federację Rosyjską zarówno do Polski, jak też innych państw członkowskich Unii Europejskiej, stwarza szansę na zaistnienie Polski jako hubu gazowego dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Baltic Pipe, Terminal LNG w Świnoujściu, krajowe wydobycie i interkonektory mogą okazać się w tym kontekście niewystarczające już w perspektywie 5-10 lat, zwłaszcza w przypadku czasowego odcięcia dostaw poprzez istniejące połączenia (czego nie należy wykluczyć, obserwując coraz bardziej agresywną postawę Federacji Rosyjskiej), czy też nagłych skoków zapotrzebowania na gaz ziemny. Dlatego Gaz-System planuje budowę drugiego terminala LNG w postaci FSRU (ang. Floating Storage Regasification Unit – pływająca jednostka magazynowania i regazyfikacji).

Choć decyzja o jego budowie została podjęta przed zmianą władzy w Polsce, wszelkie sygnały płynące z administracji rządowej wskazują jednoznacznie na to, że projekt będzie kontynuowany. Dla inwestycji zabezpieczono już finansowanie, a także – o czym informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” – podpisano szereg umów, wybrano podmiot, który wyczarteruje pierwszą jednostkę FSRU, a także uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. Być może w przyszłości w Zatoce Gdańskiej pojawi się także druga jednostka. Gaz-System przymierzał się już do wyczarterowania drugiej, nieco mniejszej jednostki o zdolnościach regazyfikacji LNG do 4,5 mld m3 gazu ziemnego. Wówczas możliwe byłoby sprowadzenie do Polski drogą morską przez Gdańsk aż 10,6 mld m3 gazu ziemnego. To większa ilość niż maksymalna przepustowość systemu gazociągów Baltic Pipe.

Bando: Koszt FSRU wynosi 4,7 mld zł

O szacowanym koszcie inwestycji poinformował Maciej Bando, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej i jednocześnie wiceminister klimatu i środowiska. – Koszt wynosi mniej więcej 4,7 mld zł – wskazał wiceminister. 100% przepustowości gdańskiego terminala LNG została już zarezerwowana w ramach procedury Open Season przez ORLEN, który po fuzji z PGNiG jest de facto jego sukcesorem w charakterze monopolisty na polskim rynku gazowym.


mat. pras. Gaz-System

W ramach inwestycji zaplanowano nie tylko czarter jednostki FSRU i budowę specjalnego nabrzeża w odległości ok. 3 kilometrów od lądu, do którego w przyszłości cumować będzie mogła również druga jednostka, której wyczarterowanie nadal nie jest wykluczone (choć przeprowadzona procedura Open Season wskazała, że zainteresowanie rynku na razie jest zbyt małe). Integralną częścią projektu jest również system gazociągów, zarówno budowa stosunkowo krótkiego odcinka, łączącego nabrzeże i ląd, jak i rozbudowa gazociągów lądowych.

Inwestycja będzie sfinansowana zarówno z emisji obligacji przez Gaz-System, jak i ze środków europejskich w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). – Komisja Europejska zatwierdziła zaliczkę w wysokości 5 mld euro dla KPO i tenże plan zawiera również rozdział RePowerEU, który zakłada możliwość udzielenia pożyczki w wysokości 630 mln euro w celu budowy gazociągu onshore w ramach projektu, czyli części lądowej – wskazał Maciej Bando. Z kolei w grudniu w ramach przywołanej wcześniej emisji obligacji dla projektu pozyskano 2,8 mld zł.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest decyzja środowiskowa dla terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Jest decyzja środowiskowa dla terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 15 lutego 2024

Port Gdańsk: Łukasz Malinowski odwołany. Jest p.o. prezesa

Polityka i prawo

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Intermodal i logistyka

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2024

Zobacz również:

Leszek Juchniewicz p.o. prezesa zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych

Biznes i przemysł

Leszek Juchniewicz p.o. prezesa zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

ORLEN przedstawił wyniki finansowe za 2023 rok

Biznes i przemysł

ORLEN przedstawił wyniki finansowe za 2023 rok

Mikołaj Kobryński 22 lutego 2024

Ponad 500 mln zł na gazociąg Strachocina – Pogórska Wola

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Jest decyzja środowiskowa dla terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej

Biznes i przemysł

Jest decyzja środowiskowa dla terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej

Mikołaj Kobryński 15 lutego 2024

Port Gdańsk: Łukasz Malinowski odwołany. Jest p.o. prezesa

Polityka i prawo

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Intermodal i logistyka

Baltic Hub podsumowuje 2023 rok

Mikołaj Kobryński 06 lutego 2024

Zobacz również:

Leszek Juchniewicz p.o. prezesa zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych

Biznes i przemysł

Leszek Juchniewicz p.o. prezesa zarządu Polskich Elektrowni Jądrowych

Mikołaj Kobryński 23 lutego 2024

ORLEN przedstawił wyniki finansowe za 2023 rok

Biznes i przemysł

ORLEN przedstawił wyniki finansowe za 2023 rok

Mikołaj Kobryński 22 lutego 2024

Ponad 500 mln zł na gazociąg Strachocina – Pogórska Wola

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5