– Wykonanie tunelu usprawnia system komunikacyjny, zwiększa przepustowość arterii i pozwala na „schowanie” ruchu drogowego pod powierzchnię terenu – a co za tym idzie odzyskanie powierzchni pod inne inwestycje – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” prof. Anna Siemińska-Lewandowska z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, kierownik zespołu geotechniki i budowli podziemnych.
Budowa tunelu jest inwestycją bardzo skomplikowaną i złożoną z wielu aspektów. Pierwszym, jednym z najbardziej istotnych, jest wybór metody, który zazwyczaj determinują warunki geologiczne. – Wpływ budowy tunelu na inwestycję drogową w mieście bardzo zależy od przyjętej metody budowy. Czy w otwartym wykopie czy też drążenie za pomocą tarcz zmechanizowanych tzw. TBM. Niestety metody odkrywkowe wywołują duże ograniczenia w komunikacji miejskiej podczas budowy, ale korzyści w dalszym okresie są widoczne – mówi prof. Anna Siemińska-Lewandowska.
Zalety
Jednak bez względu na metodę korzyści są ogromne. – Wykonanie tunelu na pewno usprawnia system komunikacyjny, zwiększa przepustowość arterii i pozwala na „schowanie” ruchu drogowego pod powierzchnię terenu – a co za tym idzie odzyskanie powierzchni pod inne inwestycje – komentuje profesor. – Jest to ogólnoświatowy kierunek rozwoju miejskiej komunikacji – dodaje.
Jako bardzo dobry przykład podawany jest Boston, gdzie idąca przez miasto autostrada została przesunięta pod ziemie a nad nią stworzono tereny rekreacyjne.
Jednak przykłady takich podziemnych przepraw możemy znaleźć też w Polsce. – Z Warszawy najlepszym przykładem jest tunel Wisłostrady, który jak był budowany wzbudzał wiele kontrowersji ze strony planistów, a teraz nad nim stoi Centrum Naukowe Kopernik i brzeg Wisły jest dostępny i przyjazny mieszkańcom – mówi przedstawicielka Politechniki Warszawskiej.
– Poza terenem zabudowanym budowa tunelu najczęściej służy skróceniu czasu przejazdu, ochronie środowiska i zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu. Przykład to wszystkie tunele górskie, a nasz krajowy,
to wreszcie budowa tunelu drogowego na trasie Kraków – Zakopane – mówi prof. Anna Siemińska-Lewandowska.
Koszty
Inwestycje w budownictwo podziemne są to duże nakłady, które nie zwracają się w bezpośrednich kosztach budowy. – Biorąc jednak pod uwagę długoterminową politykę transportowa oraz efekty poza ekonomiczne (zrównoważony rozwój, ochrona środowiska, brak hałasu i spalin, brak ingerencji w krajobraz, wykorzystanie powierzchni nad tunelem pod inne inwestycje) – rachunek zawsze pokaże, że korzyści wynikające z budowy tuneli są duże – podkreśla ekspert. – Najlepszym przykładem są duże aglomeracje europejskie , w których stale trwają prace podziemne związane albo z budowa metra, albo budowa tuneli drogowych – dodaje.