Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Rafał Dybiński 14 listopada 2024
Przedstawiciele branży budowlanej, podczas debaty otwierającej Kongres Kolejowy 2024, byli zgodni co do oceny swojej działalności w ostatnich miesiącach. Brakowało finansowania i przetargów. Najbliższe miesiące nie napawają też optymizmem. Padły jednak pomysły, jak radzić sobie z problemami, żeby nastały lepsze dni.
Dlaczego rząd ratuje tylko firmy budujące drogi?
OkoPress: Zabraknie środków na prefinansowanie KPO
Duże miasta mogą wnioskować o dotacje na drogi
Czy i jak certyfikować firmy budowlane? Branża podzielona
Roman Czubiński 31 grudnia 2023
Wykonawcy infrastruktury działający w Polsce od lat obawiają się zepsucia rynku przez „firmy teczkowe” bez potencjału na miejscu. Zamawiający chcieliby tymczasem zwiększenia liczby ofert składanych w przetargach – a obowiązek certyfikacji mógłby zniechęcić nowe podmioty. Wobec tej sprzeczności wprowadzanie certyfikacji na polskim rynku inwestycji infrastrukturalnych powinno przebiegać stopniowo i uwzględniać charakter poszczególnych branż – uznali uczestnicy dyskusji podczas Kongresu Kolejowego.
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Słabe wyniki Orlenu za trzy kwartały. Zysk znacznie zmalał
Coraz bliżej rozbudowy DK-60
Transformacja energetyczna: Perspektywa kolejowa
Jakub Rösler 27 grudnia 2023
Transformacja energetyczna wiąże się z wieloma wyzwaniami: przede wszystkim poszukiwaniem alternatywnych źródeł zasilania, kosztami, ale też zmianą rodzaju napięcia trakcyjnego. Takie wnioski płyną z debaty, która odbyła się podczas XIII Kongresu Kolejowego.
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Nie ma przyszłości dla kolejowego transportu towarów?
Certyfikacja: Między ochroną rynku a wolną konkurencją
Roman Czubiński 22 listopada 2023
Interesy zamawiających i zadomowionych na rynku firm są częściowo sprzeczne. Wprowadzanie certyfikacji na polskim rynku inwestycji infrastrukturalnym powinno przebiegać stopniowo i uwzględniać charakter poszczególnych branż. Nie należy przy tym uważać jej za cudowny lek na wszystkie problemy – uznali uczestnicy dyskusji podczas Kongresu Kolejowego.
Finansowanie i przetargi kluczem do wyjścia z dołka branży budowlanej na kolei
Słabe wyniki Orlenu za trzy kwartały. Zysk znacznie zmalał
Coraz bliżej rozbudowy DK-60
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Redakcja 02 listopada 2023
Dostęp państw spoza UE i NATO do projektowania i budowy infrastruktury krytycznej w Polsce niesie pewne zagrożenia. Czy powinniśmy mocniej chronić rynek inwestycji? Czego polski przemysł i myśl inżynierska może się nauczyć z doświadczeń innych europejskich krajów? Sensowność certyfikacji wykonawców w świetle zaproponowanego projektu ustawy wydaje się dziś bardziej na czasie, niż kiedykolwiek indziej.
Transformacja energetyczna: Perspektywa kolejowa
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Nie ma przyszłości dla kolejowego transportu towarów?
Nie ma przyszłości dla kolejowego transportu towarów?
Redakcja 05 października 2023
Jakie perspektywy rysują się dla przewozów towarowych w Polsce? Co zrobić, by pozyskać towary przyszłości dla kolei? Czy polskie porty morskie będą dalej rosły bez wzrostu roli kolei w ich obsłudze? Jak projektować rozwój sieci kolejowej, mając na uwadze potrzeby przewozów towarowych? Transport intermodalny i przewozy towarowe będą istotnym elementem agendy XIII Kongresu Kolejowego.
Transformacja energetyczna: Perspektywa kolejowa
MI i PKP PLK podsumowują 8 lat
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych o ochronie polskiego rynku inwestycji
Infrastruktura krytyczna – tylko dla sojuszników?
Roman Czubiński 23 listopada 2022
Presja cenowa prowadzi do wielu patologii na polskim rynku wykonawczym. W innych państwach europejskich istnieją tymczasem rozwiązania pozwalające skuteczniej wybrać najlepszego, a nie tylko najtańszego wykonawcę danej inwestycji. Powinno się przynajmniej rozważyć wprowadzenie ich również w Polsce – stwierdził podczas Kongresu Kolejowego prezes Budimeksu Artur Popko.
Wprowadzenie w błąd - poważne konsekwencje na gruncie nowego PZP
Popko (Budimex): Rząd planuje 500 mld na inwestycje. Ważna stabilność finansowania i dobre prawo
Prof. Drapała: Lepsza obsługa prawna to mniej sporów sądowych
Soletanche: Grunt pod torowiskiem można wzmacniać bez rozbiórki toru
Kasper Fiszer 30 listopada 2019
O zaletach promowanej podczas tegorocznego Kongresu Kolejowego technologii „Springsol" umożliwiającej wzmocnienie gruntu pod torowiskiem kolejowym bez konieczności jego rozbiórki rozmawiamy z Tomaszem Wiernikowskim z firmy Soletanche Polska.
Drążenie tunelu kolejowego pod łódzkimi kamienicami - pomagała iniekcja kompensacyjna
Jak wygrać kontrakt kryterium ceny stawiając jednocześnie na doświadczonych wykonawców?
KK 2015: Jak przygotowywać inwestycje?
Roman Czubiński 12 listopada 2015
Choć Krajowy Program Kolejowy jest dużym krokiem w dobrym kierunku, potrzeba dalszych zmian w sposobie przygotowania inwestycji w infrastrukturę kolejową - uznali uczestnicy zorganizowanej podczas Kongresu Kolejowego debaty na ten temat. Postulaty wykonawców dotyczyły gównie zmiany sposobu przeprowadzania przetargów i konstruowania umów oraz wcześniejszego uprzedzania o przyszłych działaniach inwestycyjnych.
Profesor Siemińska-Lewandowska: Nie oszczędzajmy na rozpoznaniu geologicznym
Powstał pierwszy polski motocykl elektryczny. Wykorzystano druk 3D
Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”