Partner serwisu
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Żegluga - Polska

Przekop przez Mierzeję Wiślaną gotowy. Wyjątkowa, ale i budząca kontrowersje inwestycja

| ep źródło: RI 17.09.2022

 

Przekop przez Mierzeję Wiślaną gotowy. Wyjątkowa, ale i budząca kontrowersje inwestycja
fot. NDI/Besix

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

To na pewno historyczny dzień – 17 września to oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeje Wiślaną. Symboliczna data otwarcia, nawiązująca do rosyjskiej napaści na Polskę z czasów II wojny światowej, podkreśla uniezależnienia się od Rosji w zakresie dostępu do Elbląga od strony morza. Otwarcie kanału nie oznacza jednak od razu, że statki przez nowy kanał od razu wpłyną do portu.
Pomysł budowy kanału żeglugowego, który połączy Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską pojawiał się już dawno, ale formalna decyzja o podjęciu inwestycji zapadła w marcu 2017 roku wraz z przyjęciem specustawy o budowie kanału.

Niemało obaw

Inwestycja – początkowo szacowana na ok. 880 mln zł – od początku budziła kontrowersje. Przeciwny budowie kanału był m.in. samorząd województwa pomorskiego. – Przekop Mierzei Wiślanej to marnotrawienie publicznych pieniędzy i zagrożenie dla środowiska – mówił podczas sesji sejmiku województwa marszałek Mieczysław Struk. Domagał się danych, które potwierdzają konieczność i koszty planowanego przekopu. – Rząd stoi na stanowisku, że przekop jest niezbędny. Dlaczego zatem nie przedstawi konkretnych danych i wyliczeń popierających tę tezę – pytał kilka lat temu marszałek.

Obawy o przyrodę, a także o ruch turystyczny w regionie miały także władze pobliskiej Krynicy Morskiej. – Dla władz Krynicy Morskiej, jak i dla zdecydowanej większości naszych mieszkańców planowana inwestycja jest bardziej zagrożeniem niż szansą rozwoju – mówił Krzysztof Swat, ówczesny burmistrz Krynicy Morskiej. Włodarz obawiał się, o zakłócenia w dojazdach do kurortu oraz dewastację lokalnych dróg przez ciężki sprzęt pracujący na budowie.

– Najlepiej dla nas byłoby, aby rząd zrezygnował z tej inwestycji, która według nas jest całkowicie nieuzasadniona zarówno pod względem ekonomicznym, jak i przyrodniczym – mówił burmistrz.

Z nadzieją na inwestycję od początku patrzył natomiast samorząd Elbląga, upatrując w niej szansy na zwiększenie handlowego i turystycznego znaczenia regionu (taki cel był także wskazywany przez państwo). Władze miasta od początku wskazywały jednocześnie, że aby wykorzystać tę szansę w pełni, potrzebne są także inne inwestycje, a ich sfinansowanie powinno być po stronie budżetu centralnego.

Trochę się zmieniło 

Po kilku latach niektóre obawy się nie zmieniły, inne straciły na znaczeniu, pojawiły się też nowe argumenty uzasadniające inwestycję – także te związane z sytuacją na wschodzie i potrzebą uniezależnienia się od Rosji, której zgoda była dotychczas potrzebna, by statki mogły wpływać do Elbląga przez Cieśninę Pilawską. Sama inwestycja ponad dwukrotnie zdrożała (do 2 mld zł) w stosunku do pierwotnych założeń.

Swoje sceptyczne stanowisko co do inwestycji podtrzymuje Zarząd Województwa Pomorskiego. – Planując inwestycję o tak znaczącej ingerencji w przestrzeń i takim budżecie przesłanki realizacji muszą być przekonujące, wymierne i przejrzyście komunikowane. Rachunek kosztów i korzyści jest szczególnie istotny gdy wydatkowane są środki publiczne. W przypadku tej inwestycji zabrakło takiej analizy – podkreślają dziś pomorscy samorządowcy.

– Obserwując działania decydentów związane z budową drogi wodnej odnosimy wrażenie, że postanowili oni zastąpić merytoryczną dyskusję ucieczką w patriotyczną retorykę o odzyskaniu utraconej przed laty przez Polskę niezależności. Jednak pytania o koszty utrzymania nowej infrastruktury i toru wodnego, zmiany w dnie i linii brzegowej związane z przemieszczaniem się rumowiska, militarne wykorzystanie przekopu, czy rolę portu w Elblągu w systemie gospodarczym kraju pozostają nadal aktualne i zapewne będą powtarzane wielokrotnie w przyszłości – wskazuje w komunikacie samorząd.

Wcześniejszych obaw nie ma już natomiast Krynica Morska, która dziś liczy raczej na ożywienie ruchu turystycznego. – Zalew Wiślany i Morze Bałtyckie połączone przez nowy kanał to atrakcja, która może zainteresować wodniaków i flotę wycieczkową – mówił niedawno w wywiadzie udzielonym Rzeczpospolitej burmistrz Krynicy Adam Ostrowski.

Elbląg nadal ma nadzieję, że skorzysta na inwestycji i nadal zwraca uwagę na niezbędne dodatkowe inwestycje.

Co się otwiera

17 września to dzień otwarcia przekopu wykonanego w ramach pierwszego etapu inwestycji. Drugi etap, polegający na przebudowie istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg wraz z budową mostu na rzece Elbląg będzie w realizacji jeszcze do przyszłego roku.

Podobnie w realizacji jest trzeci etap prac związany z pogłębieniem toru wodnego. Dopiero realizacja tych prac pozwoli na uzyskanie zakładanej funkcjonalności toru, ale to i tak za mało, by statki o większej ładowności mogły wpływać do portu w Elblągu. Pogłębiony tor będzie się bowiem kończyć ok 900 m od samego portu. A dziś trwa dyskusja kto powinien zapłacić za infrastrukturę dostępową.


Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5