Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Porty | Porty i terminale - Polska

Port Gdańsk zmienił układ sił na Bałtyku

| Redakcja źródło: Port Gdańsk/RI 17.02.2021

PARTNER DZIAŁU


 

Port Gdańsk zmienił układ sił na Bałtyku
fot. Port Gdańsk

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Przeładunki za styczeń tego roku dają Gdańskowi miejsce na podium wśród portów morskich na Bałtyku. Gdańsk awansował na trzecią pozycję, wyprzedzając rosyjski Primorsk.
Tym samym zmienił się układ sił, z którym mieliśmy do czynienia co najmniej od dekady. Dominujące pozycje pod względem przeładunków zajmowały w nim rosyjskie: Port Ust Ługa, Port St. Petersburg i Port Primorsk. W styczniu 2021 roku po raz pierwszy nastąpiła zmiana. Port Gdańsk odnotował 4,6 mln ton przeładunków, co daje wzrost o 8,8% w porównaniu ze styczniem 2020 roku.

Porty masowe Ust Ługa i Primorsk oraz główna brama przeładunkowa Rosji Północnej czyli Port St. Petersburg mają znaczny udział w obsłudze handlu zagranicznego Rosji. W 2020 roku ogółem obsłużyły 241,5 mln ton ładunków, notując 5,8-proc. spadek rdr.

Jak informuje w komunikacie największy polski port, jeszcze pod koniec 2020 roku różnica dzieląca Port w Gdańsku od Portu Primorsk wynosiła 1,3 mln ton przeładunków. Sytuacja zmieniła się na początku roku.

Według styczniowych danych: obecnie pierwszą pozycję zajmuje Port Ust Ługa z wynikiem 9,4 mln ton (+3,6%), na drugim miejscu jest St. Petersburg z wynikiem 4,7 mln ton (-0,8%). Tuż za nim jest Port Gdańsk, który zanotował 4,6 mln ton przeładunków. Polski port wyprzedził Primorsk, który odnotował duży spadek i podaje przeładunki na poziomie 4,4 mln ton (-26,3%).

Na piątej pozycji utrzymuje się Port w Kłajpedzie z wynikiem 3,8 mln ton (+10,8).

– Awans na trzecią pozycję Portu Gdańsk świadczy nie tylko o dużej elastyczności naszego portu, a co za tym idzie naszych operatorów, ale wskazuje także na jego uniwersalny charakter w kontekście innych portów regionu Morza Bałtyckiego. Światowa pandemia miała wpływ na kondycję całej branży morskiej. To był także ważny sprawdzian dla polskich portów, który udało nam się zdać – mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Udział Portu Gdańsk w obsłudze morskiej wymiany towarowej Polski utrzymuje się na wysokim poziomie i w 2020 roku wyniósł 46,2 proc.. To najwięcej spośród wszystkich polskich portów, a w utrzymaniu wysokiej pozycji portowi nie przeszkodziła pandemia. W czasie prosperity rozwijał się on najszybciej ze wszystkich portów europejskich, jednocześnie notując najniższe spadki w czasie gdy były nimi dotknięte wszystkie porty.

– To zdecydowanie dobry początek roku dla Portu Gdańsk. Ogromna w tym zasługa i efekt wytężonej pracy naszych operatorów. Jesteśmy pod dużym wrażeniem ich determinacji. Naszym celem jest ciągłe umacnianie pozycji na Bałtyku. Dzięki inwestycjom i jasno obranym kierunkom nasi kontrahenci zwiększają możliwości przeładunkowe, a Port Gdańsk rośnie w siłę. Już dziś jesteśmy portem bez ograniczeń. Wpływ na to mają: tor głębokowodny, dzięki czemu w Porcie Zewnętrznym możemy przyjmować największe jednostki o zanurzeniu do 15 metrów; brak pływów, czyli stała głębokość wody, a także brak zalodzenia, umożliwiający pracę przez cały rok – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk.

– Ponadto jesteśmy na finiszu naszych kluczowych inwestycji zarówno od strony lądu jak i wody. Realna poprawa jakości, jeśli chodzi o infrastrukturę w Porcie Wewnętrznym, będzie widoczna od połowy tego roku, kiedy wszystkie nabrzeża zostaną zmodernizowane, a tor wodny pogłębiony zostanie do 12 m. Operatorzy będą mogli korzystać z nowej infrastruktury, co będzie dla nich kolejną szansą na zwiększenie możliwości przeładunkowych – dodaje prezes gdańskiego portu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5